I mer än ett år har anslutningsbussen 306 bytts ut mot taxi när det sista tåget från Stockholm anländer till Läggesta vid halv tolv eller halv ett. Före klockan åtta beställer resenären färden hem till Mariefred, Stallarholmen eller Åkers styckebruk.
– Men sedan försvann den ena taxin, den som man kan åka till Åkers styckebruk med, berättar en Åkersbo som vill vara anonym för Strengnäs Tidning.
Under flera månader ringde Åkersbon och hans pendlarkamrater och klagade hos taxibolaget och Länstrafiken i Sörmland, som sköter busskommunikationerna på kommunens uppdrag.
– Man står ju inte och väntar en kvart på att taxin ska åka till Mariefred och kanske Stallarholmen innan den kommer tillbaka och hämtar mig när klockan är tolv på natten, säger Åkersbon som ofta fått ta bilen till och från sitt arbete i Stockholm trots både tågpendlarkort och länstrafikkort.
Men det var först när klagomålen nådde kommunen som de gav effekt.
– Det här är jättetråkigt. Men det ska vara löst nu, säger Angelina Björklund, kollektivtrafiksutvecklare vid Strängnäs kommun, som tack vare de klagande resenärerna fick klart för sig att två avtalade taxibilar blivit en.
Efter önskemål från Taxi Strängnäs, som Länstrafiken köper taxiturerna av, hade de två taxibilarna dragits ner till en.
– Vi gick med på det, säger Ante Lövgren, trafikutredare på Länstrafiken.
Orsaken var, enligt Lövgren, att man hade uppfattningen att så få ville åk till Åkers styckebruk. Dessutom var det svårt för taxibolaget att få tag på två förare som kunde dyka upp vid beställning så sent.
I stället bestämde man sig för att först köra Mariefredsbor och Stallarholmsbor hem. Cirka 15 minuter senare återvände taxin och körde eventuella Åkersbo hem.
– Och man står ju inte kvar och väntar mitt i natten, säger den Åkersbo tidningen talat med.
Men nu är ordningen återställd.
– Taxi Strängnäs tar ju betalt. Då får de faktiskt köra också, säger Angelina Björklund
För Taxi Strängnäs har fortsatt att fakturerar Länstrafiken, och därmed Strängnäs kommun som slutligen ska betala, lika mycket under tiden det bara gått att beställa en taxi.
– Vi har kört två turer och vi har tagit betalt för två turer, säger Nicklas Thörne, ägare till Taxi Strängnäs som förklarar neddragningen såhär:
– Det är svårt att hålla två förare i drift så sent och mer miljömässigt effektivt att köra en bil. Det finns ju inga andra körningar så sent. Men det här är inget problem för oss, vi har redan återgått till att köra två bilar.
Dessutom har det visat sig att det är lika många resenärer som vill åka mot Mariefred och Stallarholmen som mot Åkers styckebruk.
– Det är väldigt olika från kväll till kväll men utslaget över längre tid är det lika många, säger Ante Lövgren.