Karma-appen hjälper dig bli en maträddare

Handla billiga matlådor, mackor och bakverk och gör samtidigt en insats för miljön och samvetet. Allt du behöver är en gratisapp.

"Det värsta som finns är att tvingas slänga mat. Att istället kunna sälja den billigt är perfekt", konstaterar Daniel Liljesvan och Ulrika af Winklerfelt, enhetschef respektive kock på Prego Nyckeln.

"Det värsta som finns är att tvingas slänga mat. Att istället kunna sälja den billigt är perfekt", konstaterar Daniel Liljesvan och Ulrika af Winklerfelt, enhetschef respektive kock på Prego Nyckeln.

Foto: Anne-Lie Andersson

Livsmedel2019-10-28 10:22

Affärsidén är tydlig: Var med och minska på det enorma matsvinnet. Med hjälp av svenska företaget Karmas smarta app kan restauranger, caféer och matsäljande butiker erbjuda bra mat som blivit över för halva priset till dig som privatperson. 

Och Karma sprider sig snabbt i landet. Stockholm var först ut, men bland förra årets bästa maträddare återfanns företag i såväl Falköping som Stenungsund. I dag finns anslutna företag på 150 svenska orter –  plus i London och Paris.

I Eskilstuna är för tillfället ett tjugotal företag, från bensinmackar till hotell och krogar, anslutna. Ett av de första att gå med var högskolerestaurangen Prego Nyckeln på Drottninggatan som i dag har närmare 1 000 följare i Karmaappen. Enhetschef Daniel Liljesvan, som även ansvarar för motsvarande restauranger i Örebro och Västerås, välkomnar detta nya sätt att tänka kring mat.

– Tidigare var inte folk intresserade av miljö, djurhållning och ekologisk odling, och i branschen fanns bara tanken på att laga god mat och tjäna pengar. I dag sitter allt ihop, det är en rolig utveckling som förändrar framtiden och ger vårt uppdrag mervärde. 

– Vårt led har dessutom möjlighet att via appen logga vidare till vår grossist som säljer mat som börjar närma sig "bäst före – men oftast bra efter". Så behöver inte heller de slänga så mycket.

Det är i första hand tillagad och uppvärmd lunchmat som erbjuds på Karma, men även en och annan sallad och smörgås. Kanske har restaurangen gjort för många semlor en dag eller bryggt för mycket kaffe. Allt går att rädda, och räddas.

Att laga för mycket mat är ingen god affär, konstaterar Daniel Liljesvan.

– Vår intention är ju att laga precis så mycket som går åt, men det är många gånger svårt. Det händer att vi tror på ett visst kundflöde en dag, men så kommer färre matgäster. Karma har blivit en naturlig del i verksamheten, ytterligare en hjälp till att minska på matsvinnet och på vår klimatpåverkan. 

I början kände ingen till appen och ingen handlade, berättar han, men förra våren märktes att den blivit en snackis. 

–  Företaget är väldigt bra på att nå ut med information och att få med sig kändisar och stora kedjor. Numera tycker jag inte det är ett alternativ längre att inte vara med i Karma. Och vi som verkar på lärosäten har ju hela vår målgrupp med oss. Unga människor i dag är engagerade, de vill veta varifrån vi handlar vårt kött, om det är svensk gris, var fisken är fångad. Att rädda mat på väg att bli gammal är en självklarhet för dem. Och i Eskilstuna är det långt ifrån bara studenter som handlar vår mat via appen.

Nya på Karma sedan ett par månader är Colorfood på Rademachergatan, där Emelie Johansson är personalchef. Företaget säljer sallader och färskpressade juicer på beställning samt bedriver catering.

– Av naturliga skäl får vi inte mycket mat över så vi har inte kunnat bidra med så mycket på Karmaappen än. Men det vi lägger ut går åt blixtsnabbt, och vi som vill värna om en grönare värld tycker systemet är jättesmart.

–  Ofta handlar det om förberedelsesallader vi gjort i förväg för att möta ett väntat högt tryck. Men det händer att kunder inte hinner, eller kanske glömmer, hämta mat de beställt. Vi kan också lägga ut ihopkomponerade sallader vi inte har på menyn, kanske med lite trött ruccola, samt juicer som närmar sig bäst före-tid. Ju mer vi växer desto fler sallader kommer vi att erbjuda på Karma.

Karma och matsvinnet

Grundades i Stockholm 2016 av fyra unga människor som bestämde sig för att göra något åt det faktum att en tredjedel av all mat som produceras i världen – 1,3 miljarder ton mat – varje år slängs = resursslöseri, stora ekonomiska förluster och ett växande miljöproblem.

Över 2 000 företag säljer mat via Karma, en halv miljon människor har installerat Karmaappen och sedan starten har företaget räddat över 350 ton mat. Vilket enligt Karma samtidigt minskat koldioxidutsläppen med 525 ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!