Filip Jarls jobb hos Bindefeld: Få kändisarna att synas

Tycker du att det är mycket Danny Saucedo i tv, radio och tidningar för tillfället? Eller ser, hör och läser du alltmer om Bonusfamiljen? Filip Jarl, som bor i Ekviken, har med saken att göra.

Överst: Filip Jarl med entreprenören Isabella Löwengrip och fotografen Paul Sandvik inför premiären för Danny Saucedos show. Även Löwengrip har varit kund till Micael Bindefeld, inför släppet av hennes självbiografiska bok. Nederst: PR-konsulten och artisten efter samma show.

Överst: Filip Jarl med entreprenören Isabella Löwengrip och fotografen Paul Sandvik inför premiären för Danny Saucedos show. Även Löwengrip har varit kund till Micael Bindefeld, inför släppet av hennes självbiografiska bok. Nederst: PR-konsulten och artisten efter samma show.

Foto: Emma Svensson, Per Jahnke

Mariefred2022-11-02 06:44

– Känslan ska vara att kunden är "överallt" när det är dags för showen eller biopremiären. När de är synliga i media så har jag lyckats, säger 38-åringen.

Han är delägare i Micael Bindefeld AB sedan sju år tillbaka, och har jobbat för "festfixarnas festfixare" i ytterligare några år.

– Röda mattan, kändisar och vimmel är nog vad de flesta tänker på. Eventen är en del av vår verksamhet, men vi är lika mycket en PR-byrå och det är vad jag jobbar med, säger Filip Jarl.

undefined
Filip Jarl pluggade PR och kommunikation i Örebro, och drev under studietiden en PR-byrå tillsammans med några kurskamrater. Sedan öppnades en jobbmöjlighet hos Micael Bindefeld AB. För sju år sedan blev Mariefredsbon delägare.

Han tituleras numera "senior advisor" och som sådan jobbar han mycket med att stötta firmans projektledare i deras arbete att skapa synlighet för sina kunder. Men Danny Saucedo, som bland annat är aktuell med både en show och ett nytt hudvårdsmärke för män, och populära tv-serien Bonusfamiljen, som ska visas som långfilm om dryga månaden, hör till hans egna projekt.

– Det är ju det som är själva kärnan i jobbet och jag är bra på det, säger han.

undefined
En bild från inspelningen av Länge leve bonusfamiljen, långfilmsversionen av den populära tv-serien, som Filip Jarl sköter PR:en åt. Även filmens, och seriens, skapare Felix Herngren syns på denna bild. I december är det biopremiär.

Kontoret ligger i Stockholm, och han är där fysiskt nästan varje dag. Pendlingen med tåg fungerar, säger han, men det tack vare möjligheten att inte boka några möten på morgonen och det korta avståndet till Läggesta.

– Jag håller koll i appen och smäller inte ihop datorn förrän det är tio minuter kvar till avgång.

undefined
PR-arbetet kring Micael Bindefelds stiftelse till minne av förintelsen är en annan, och mycket uppskattad, del av Filip Jarls arbete. "Det är på riktigt, och inte en del av den kommersiella sfären", säger han. Bild från 2020.

Uppmärksamhet i media är ofta målet för de kunder som vänder sig till Micael Bindelfeld AB. Det skapas bland annat genom tips till exempelvis journalister och redaktörer. Det upparbetade kontaktnätet med relationer och inte minst förtroenden är det som gör företaget framgångsrikt i konkurrens med många andra inom branschen, tror Filip Jarl.

– Det måste vara relevant information. Det finns hur många PR-konsulter som helst och journalister blir överrösta med förslag. Om jag gör ett massutskick som landar fel hos de flesta så är jag bränd nästa gång jag vill nå ut med något, säger han.

undefined
Svenska skådespelaren Alicia Vikander spelade rollen som Lara Croft i Tomb raider. All press i Sverige sköttes av Filip Jarl vid event-och PR-byrån Micael Bindefeld AB. Denna bild är dock tagen vid premiären i Los Angeles 2018.

Vissa stjärnor lyser lite klarare än de andra på kändishimlen, och behöver inte någon vidare hjälp att säljas in till redaktionerna. Exempelvis hanterades all press kring Alicia Vikanders Sverigebesök i samband med filmen Tomb raider av Filip Jarl, och där handlade det snarast om att välja var hon skulle få synas. 

Andra kunder kan kräva mer kreativitet. Inför en hotellansering fanns exempelvis en speciell glaslampa i foajén. Efter tips från Filip Jarl fick lampan – och hotellet, som var kunden – stort utrymme i en branschtidning om just glas.

– Jag ser det som att jag ger information som andra får värdera. Om det är jag som bokat in en person för intervju i tv så tänker jag ofta att hon eller han inte skulle sitta där om det inte vore för mig. Utan oss som jobbar med PR är det mycket som skulle flyga under radarn.

undefined
Det blir stundtals intensiva arbetsperioder, inför exempelvis ett boksläpp eller att en teaterproduktion ska ha premiär. När allt är över kan det uppstå en känsla av tomhet, säger Filip Jarl. "Det kan vara ett par dagar, men sedan är det alltid något nytt projekt som behöver fullt fokus".

I Ekviken, som ligger i Marielund, bor Filip Jarl med fru och tre barn – nu fyra, sju och tio år gamla – efter en flytt från Stockholm för fyra år sedan.

– Äldsta barnet skulle då börja förskoleklass, och vi försökte bestämma oss var vi skulle bo. Både min fru och jag är från Eskilstuna men jag ville inte bo där. Vi kände ingen här men sa att vi testar, och vi har aldrig ångrat oss, säger Filip Jarl som numera är fotbollstränare inom IFK Mariefred och har startat en båtklubb i Ekviken.

– En fördel med Ekviken är att alla i området har flyttat hit i princip samtidigt, många från Stockholm precis som vi. Barnen är i samma åldrar och har fått kompisar på gatan.

PR, Public relations

Till skillnad från köpt reklam på annonsutrymme, så är målet med PR att föra in ett varumärke eller en profil på redaktionell plats inom exempelvis tv, radio och tidningar.

Medarbetarna på Micael Bindefeld AB beskrivs som experter på skräddarsydda strategiska och taktiska åtgärder för att skapa genomslag i media.

Företaget arbetar även med så kallad influencer marketing, där profiler med stor följarskara i sociala medier lyfter fram exempelvis varumärken till konsumenter.

Källa: bindefeldab.se

Karta: Ekviken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!