– Känslan ska vara att kunden är "överallt" när det är dags för showen eller biopremiären. När de är synliga i media så har jag lyckats, säger 38-åringen.
Han är delägare i Micael Bindefeld AB sedan sju år tillbaka, och har jobbat för "festfixarnas festfixare" i ytterligare några år.
– Röda mattan, kändisar och vimmel är nog vad de flesta tänker på. Eventen är en del av vår verksamhet, men vi är lika mycket en PR-byrå och det är vad jag jobbar med, säger Filip Jarl.
Han tituleras numera "senior advisor" och som sådan jobbar han mycket med att stötta firmans projektledare i deras arbete att skapa synlighet för sina kunder. Men Danny Saucedo, som bland annat är aktuell med både en show och ett nytt hudvårdsmärke för män, och populära tv-serien Bonusfamiljen, som ska visas som långfilm om dryga månaden, hör till hans egna projekt.
– Det är ju det som är själva kärnan i jobbet och jag är bra på det, säger han.
Kontoret ligger i Stockholm, och han är där fysiskt nästan varje dag. Pendlingen med tåg fungerar, säger han, men det tack vare möjligheten att inte boka några möten på morgonen och det korta avståndet till Läggesta.
– Jag håller koll i appen och smäller inte ihop datorn förrän det är tio minuter kvar till avgång.
Uppmärksamhet i media är ofta målet för de kunder som vänder sig till Micael Bindelfeld AB. Det skapas bland annat genom tips till exempelvis journalister och redaktörer. Det upparbetade kontaktnätet med relationer och inte minst förtroenden är det som gör företaget framgångsrikt i konkurrens med många andra inom branschen, tror Filip Jarl.
– Det måste vara relevant information. Det finns hur många PR-konsulter som helst och journalister blir överrösta med förslag. Om jag gör ett massutskick som landar fel hos de flesta så är jag bränd nästa gång jag vill nå ut med något, säger han.
Vissa stjärnor lyser lite klarare än de andra på kändishimlen, och behöver inte någon vidare hjälp att säljas in till redaktionerna. Exempelvis hanterades all press kring Alicia Vikanders Sverigebesök i samband med filmen Tomb raider av Filip Jarl, och där handlade det snarast om att välja var hon skulle få synas.
Andra kunder kan kräva mer kreativitet. Inför en hotellansering fanns exempelvis en speciell glaslampa i foajén. Efter tips från Filip Jarl fick lampan – och hotellet, som var kunden – stort utrymme i en branschtidning om just glas.
– Jag ser det som att jag ger information som andra får värdera. Om det är jag som bokat in en person för intervju i tv så tänker jag ofta att hon eller han inte skulle sitta där om det inte vore för mig. Utan oss som jobbar med PR är det mycket som skulle flyga under radarn.
I Ekviken, som ligger i Marielund, bor Filip Jarl med fru och tre barn – nu fyra, sju och tio år gamla – efter en flytt från Stockholm för fyra år sedan.
– Äldsta barnet skulle då börja förskoleklass, och vi försökte bestämma oss var vi skulle bo. Både min fru och jag är från Eskilstuna men jag ville inte bo där. Vi kände ingen här men sa att vi testar, och vi har aldrig ångrat oss, säger Filip Jarl som numera är fotbollstränare inom IFK Mariefred och har startat en båtklubb i Ekviken.
– En fördel med Ekviken är att alla i området har flyttat hit i princip samtidigt, många från Stockholm precis som vi. Barnen är i samma åldrar och har fått kompisar på gatan.