Upprinnelsen till mellanhavandet är att företaget i april 2012 sålde en vattenreningsanläggning till Mariefredsbon för 37 500 kronor. Firman kopplade också ihop anläggningen med en befintlig radonavskiljare.
I samband med detta kopplades ett motorskydd bort, hävdar anmälaren.
På grund av detta gick avskiljaren sönder när brunnspumpens motorskydd löste ut.
Anmälaren kontaktade då, i november 2013, Katrineholmsfirman och begärde en korrekt inkoppling och lagning av pumparna.
Företaget visade sig dock inte villigt att svara för de kostnader som den felaktiga installationen medfört.
Mariefredsbon tycker inte att han ska behöva ansvara för att firman fått felaktig information från företaget som levererat radonavskiljaren. Yrkat belopp avser beloppet för att avhjälpa uppkommet fel.
Till sitt försvar hävdar Katrineholmsfirman att anläggningen fungerade vid installationen och att det dröjde två år innan företaget blev kontaktat av kunden på grund av nämnda fel.
Man hänvisar också till att man fått instruktioner av leverantören av radonavskiljaren apropå inkopplingen. Anmälaren har heller inte kunnat bevisa att motorskyddet var urkopplat vid installationen.
ARN skriver i sitt beslut bland annat att "anslutningen av anläggningen till radonavskiljaren utförts på ett sådant sätt att den orsakat att pumparna i radonavskiljaren gått sönder".
Nämnden tyckte heller inte att de felaktiga instruktioner som Katrineholmsfirman måhända fått är någon förmildrande omständighet.
Bedömningen blev att firman är skyldigt att ersätta kostnaden för att åtgärda felet.