– Risken för att någon skulle bli påkörd vid hållplatsen inne i Marielund var stor. Att låta barnen gå på vid Trekanten var det enda alternativet vi snabbt kunde genomföra, säger Henric Ottosson, kollektivtrafiksamordnare vid Strängnäs kommun.
Det innebär att skolbarnen hänvisas till hållplatsen längs med väg 223 om morgnarna. Hållplatsen vid Marielunds förskola – på en vändplats vid personalparkeringen och en av ingångarna till förskolan – som varit i drift i fem år, anses inte längre hålla för trycket.
– I takt med att fler och fler har flyttat in i området, så har hållplatsen blivit allt mer trafikerad, konstaterar Henric Ottosson.
Strax före klockan åtta, inom loppet av några minuter, kommer tre bussar för att hämta upp alla barn som ska till skolorna i Mariefred. Barn sprang mellan bussarna samtidigt som bilar parkerade och barnvagnar drogs fram, rapporterade tidningen för snart ett år sedan, när föräldrar i området skapade en namninsamling för förändring.
Föräldrarnas kritik har delats av Bergkvaras busschaufförer, vars fackförbund Kommunal nyligen hotade med ett så kallat skyddsstopp.
– Situationen har blivit alldeles för farlig, med för stor risk att något barn skulle skadas, säger Dan Illman, fackligt lokalt skyddsombud hos bussbolaget.
Hotet behövde inte verkställas; från och med i måndags har de tre morgonavgångarna förlagts till Trekanten i stället. Men inte heller detta alternativ gillas av föräldrarna.
– Barn som går på lågstadiet ska alltså gå på bussen vid en 70-väg där det inte finns några säkerhetsåtgärder som staket eller sänkt hastighet. Bussen är heller inte skyltad som skolbuss, med en skylt som blinkar som varning till bilisterna. Dessutom pågår markarbeten med stora maskiner alldeles i närheten, säger Ronja Lagerström.
På måndagsmorgonen följde hon och flera andra föräldrar med sina barn till bussen för att övervaka nyordningen. Vid hållplatsen möttes de dock av en trygghetsvärd från Bergkvara buss.
– Stå i kö, gå på en i taget och knuffas inte. Ta av er ryggsäcken, sätt er ner och ta på bältet, instruerade han barnen.
Han, som inte vill medverka med namn eller bild, säger att hans uppdrag är att skapa lugn och bidra till ökad säkerhet. Henric Ottosson berättar att det är en tjänst som kommunen köpt in från bussbolaget:
– Till att börja med månaden ut, men jag är ganska säker på att trygghetsvärden blir kvar fram till jul och sannolikt blir det förlängt. Under tiden ska vi se över möjligheten att anpassa hållplatsen inne i Marielund så att den kan fortsätta användas.
Trafiksamordnaren arbetar för närvarande med ett förslag om saken till politikerna i teknik- och fritidsnämnden, som han hoppas ska snabbutredas.
– För att ytan ska kunna breddas måste vi eventuellt ta mark från förskolan eller ta bort parkeringsplatserna. Finns alternativ och vad skulle de att kosta? Ett grundläggande faktum är att bussarna inte kan köra in i området innan rondellen, från Läggestahållet. Det hade varit bra, men de nyare vägarna kring Jagbacken är inte anpassade för busstrafik, säger Henric Ottosson.
Föräldrarna dröjer kvar vid hållplatsen en stund efter att deras barn åkt iväg.
– Det gick bättre än vi befarade i dag men det känns rörigt, säger Paola Davaro.