Nu Ă€r den invigd â Synsams 252:a butik i Sverige, och den ligger pĂ„ HammarvĂ€gen 2 i Mariefred.
Det bjöds pĂ„ bubbel och bullĂ€ngd â lokalen till Ă€ra, hĂ€r lĂ„g ju fram tills nyligen Annas hembageri â nĂ€r butikschef Anders Steiner vĂ€lkomnade kunderna.
â Jag har drivit butik och varit sĂ€ljare i olika branscher. Nu har jag jobbat för Synsam i ett halvĂ„r för att lĂ€ra mig, sĂ€ger han â igenkĂ€nd av mĂ„nga för sitt engagemang i IFK Mariefred.
Kund nummer ett blev Mariefredsbon Jonny Wallmarö, 46. Han hade bokat den första tillgĂ€ngliga tiden hos optikern Lilyan Youssef â efter flera Ă„rs prokrastinering.
â Jag har dragit pĂ„ det. Jag borde ha gĂ„tt tidigare, jag har ju kĂ€nt av försĂ€mrad syn egentligen sedan jag fyllde 40, erkĂ€nner han.
En synundersökning senare Àr det ett faktum att han behöver glasögon.
â Jag ska ha tvĂ„ par, för jag ser tydligen dĂ„ligt bĂ„de pĂ„ nĂ€ra och lĂ„ngt hĂ„ll, sĂ€ger han och provar ett par tjocka, svarta bĂ„gar.
En legitimerad optiker kommer att finnas pÄ plats i butiken tvÄ till tre dagar per vecka, berÀttar Anders Steiner. Vissa kunder kommer ocksÄ att erbjudas digital undersökning, assisterad av butikspersonalen.
Ăr det lika tillförlitligt?
â Ja. Men det finns vissa kriterier, Ă€ldre mĂ€nniskor eller de som har ögonsjukdomar ska alltid trĂ€ffa en optiker fysiskt. Men för "enklare" kunder kan den moderna tekniken anvĂ€ndas, sĂ€ger Anders Steiner.
I Mariefredsbutiken kommer kunderna möta Àven Ida Belander, 20 Är och frÄn à kers styckebruk, och Ludvig HÄkansson, 21-Ärig Mariefredsbo. De Àr anstÀllda som kundrÄdgivare och sÀljare. Ludvig HÄkansson har arbetat i systerbutiken i SödertÀlje i tre Är, medan Ida Belander Àr helt ny i branschen.
â Jag har redan fĂ„tt lĂ€ra mig massor och Ă€r sĂ„ taggad pĂ„ det hĂ€r, sĂ€ger hon och visar de pyttesmĂ„ skruvarna i butikens verkstad.
â BĂ„garna kommer för sig och glasen för sig. HĂ€r monterar och anpassar vi glasögonen som kunderna bestĂ€llt, berĂ€ttar hon.
Under torsdagens invigning var flera av Synsams Sverigetoppar pÄ plats i Mariefred, bland dem kreativa chefen Marina Kereklidou som avslöjar de hetaste trenderna för vÄren 2024 för tidningens lÀsare:
â Den rektangulĂ€ra, lite futuristiska formen. Det guldiga och blingiga Ă€r ocksĂ„ stort i Ă„r. Och de tjockare bĂ„garna med 70-talskĂ€nsla.
Klassikerna dÄ, Àr man "rÀtt" i dem?
â Jag skulle sĂ€ga att man Ă€r konservativ i dem. Jag tycker att man ska försöka hitta sin egen stil i stĂ€llet.
StrengnĂ€s Tidning var pĂ„ plats under invigningen pĂ„ torsdagsmorgonen â lĂ€s vĂ„r liverapportering nedan!