Kritisk mot Regionen: "Bristfällig info om vaccinering"

Hans Lundén fick reda på av en bekant att det nu var hans årgångs tur att vaccinera sig. "En privatperson kommer med informationen jag skulle ha fått från Region Sörmland." När han sedan skulle boka tid via 1177.se fungerade det inte trots sju försök.

Mariefredsbon Hans Lundén funderar över syftet med vykortet från Region Sörmland, eftersom kortet inte gav svar på när hans tur att vaccinera sig skulle komma.

Mariefredsbon Hans Lundén funderar över syftet med vykortet från Region Sörmland, eftersom kortet inte gav svar på när hans tur att vaccinera sig skulle komma.

Foto: Anna Hübsch

Mariefred2021-03-25 06:10

Mariefredsbon Hans Lundén är född 1946. För några veckor sedan fick han ett vykort hem i brevlådan där det stod "När är det min tur att få vaccin mot covid-19?"

– När jag får kortet tänker jag "hurra", nu får jag besked. Men där står bara att "när det blir din tur kommer du att få ett brev hem".

Fast innan Hans Lundén fick något brev fick han höra av en bekant i Mariefred att han som är född 1946 nu kan boka tid för vaccination.

– En privatperson kommer med informationen jag skulle ha fått från Region Sörmland. Jag är tacksam för vaccinet men informationen är bristfällig och borde ha presenterats på ett bättre sätt.

Hans Lundén försökte sedan boka tid för vaccination, inloggad med bank-id, på 1177. Men trots sju försök gick inte bokningen igenom.

– Jag uppfattar att jag har gjort rätt. Jag har jobbat mycket med invandrade svenskar och jag tänker, hur lätt är det för dem att boka eller för människor som har funktionsnedsättningar eller äldre människor som är mindre datorvana än vad jag är? Det här är ett problem ur demokratisk synvinkel.

Han fortsätter:

– Jag tror att många beslutsfattare förlitar sig på en teknik som de själva är bekväma med men som innebär problem för andra. Man måste hela tiden använda en ganska teknisk procedur för att komma fram till samhällsviktiga funktioner.

Hans Lundén, som har arbetat som svensklärare i över 50 år, ifrågasätter också hur språket är formulerat på bokningssidan.

– Språket är krångligt. Efter att jag hade fyllt i att jag ville vaccinera mig mot covid-19, var jag tvungen att besvara frågan "vad är skälet till din förfrågan".

Det gick alltså inte bara att bocka för att han ville vaccinera sig, utan han var tvungen att skriva in ett svar på frågan.

Eftersom det inte gick för Hans Lundén att boka en tid inloggad på 1177:s hemsida, slutade det med att han ringde 1177:s bokningstelefon och fick tid för vaccinering.

Det dröjde sedan flera dagar innan Hans Lundén fick ett brev från Region Sörmland där det står att det är hans tur att boka tid för vaccination.

Hans Lundén har nu skickat ett öppet brev till ansvarig för informationen om covid-19 i Region Sörmland där han undrar varför privatpersoner har mer information att ge än regionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!