Pizzeria har inte koll på allergier – hotas av vite

"Fråga oss om du är allergisk", står det i kassan på Mariefreds pizzeria. Men när kommunens inspektörer frågar får de helt fel svar. Nu måste personalen utbildas, annars hotar vite.

Personalen på pizzerian kände inte till att maten innehöll allergiframkallande ingredienser när kommunen frågade. Bilden är inte tagen på restaurangen i fråga.

Personalen på pizzerian kände inte till att maten innehöll allergiframkallande ingredienser när kommunen frågade. Bilden är inte tagen på restaurangen i fråga.

Foto: TT

Mariefred2021-03-18 06:15

Det var i juni som kommunens miljöenhet gjorde ett förbokat besök på Mariefreds pizzeria i de centrala delarna av staden.

Inspektören beställde en maträtt från menyn och frågade om den gick att äta om man var allergisk mot skaldjur. Svaret var "ja", trots att rätten lagades med en thaipasta som innehåller räkor. 

Därefter frågade inspektören om det gick att dricka laktosfri mjölk om man har mjölkproteinallergi. Även på den frågan blev svaret – felaktigt – att det gick bra. 

När miljöenheten gjorde ett uppföljningsbesök två månader senare hade ingenting gjorts åt bristerna, och restaurangens två ägare gick med på att gå en grundläggande livsmedelskurs för att lära sig mer om allergiframkallande ämnen.

Trots detta begick personalen samma fel när inspektörerna gjorde ett tredje besök i början av mars. De ställde tre frågor: Kan man äta mangodressing om man är allergisk mot senap? En pizza med skinka, räkor och krabbsticks om man är allergisk mot fisk? Eller en kycklingschnitzel om man är allergisk mot mjölkprotein? Svaret blev ja på samtliga frågor, trots att salladen innehöll senapsfrö, krabbstickorna innehöll fisk och schnitzeln skummjölk. 

Nu har miljönämnden tappat tålamodet och utfärdat ett föreläggande. Bristerna är allvarliga, menar Karolina Biel, inspektör.

– Grundregeln är att man ska få rätt information om den mat som man beställer och inte bli vilseledd. Om man har en allergi är det helt avgörande att man får rätt information eftersom man annars riskerar att bli allvarligt sjuk, säger hon.

Restaurangens ägare säger att han vidtagit flera åtgärder. Bland annat har man satt upp en tavla för personalen där det står vilka ingredienser maträtterna innehåller. Han funderar även på att översätta informationen till turkiska, det språk många i personalen talar. 

Många av bristerna är rena missförstånd på grund av språkförbistring, säger han vidare. 

– De förstod inte vad inspektörerna sa.

Kan personer med allergi äta hos er och känna sig trygga med att de får rätt information?

– Ja, du som kund kan lita på oss. Jag lovar att inom två veckor kommer det att vara löst, säger han. 

Restaurangen har fram till måndag nästa vecka på sig att åtgärda bristerna. Om så inte sker kan kommunen besluta om ett förbud eller föreläggande med vite.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!