I somras, efter att ha fått kännedom om kommunens cykelplan, tog hon tillfället i akt och författade ett så kallat e-förslag vilket hon själv klassar som angeläget.
– Planen innehöll ett förslag om cykelväg från Strängnäs till Härad, men Länna nämndes ingenstans, berättar Carina Källkvist.
Hon ser flera fördelar med att det anläggs en cykelväg norrut från Merlänna mot Solberga handelscentrum.
– Det handlar om en sex eller sju kilometer lång sträcka. I dag är det tydligen möjligt att via småvägar cykla in mot stan, men det tar alldeles för lång tid och dessutom måste du ändå upp på riksväg 55 vid något tillfälle.
Just 55:an hyser hon stor respekt för.
I e-förslaget skriver Carina Källkvist bland annat att vägren saknas och hastigheten är 80 kilometer i timmen.
– Jag vägrar att ge mig ut där med cykel och samtidigt tänker jag givetvis på min dotters generation. När hon blir äldre vill jag inte släppa ut henne på stora vägen, men att cykla fram och tillbaka till Strängnäs ska inte vara någon match för en tonåring!
– Cykel är ju dessutom en bra motionsform, tillägger Carina Källkvist.
Under studietiden i Norrköping tog hon alltid cykeln till mataffären.
– Så skulle vi säkert göra här också om vi fick tillgång till en cykelväg, konstaterar Lännabon.
Hur kommer du till jobbet?
– Jag är civilingenjör och arbetar på kontor i Eskilstuna. Tyvärr är det bil som gäller ...
– Men annars skulle en cykelväg kunna uppmuntra folk att välja bort bilen.
Grus är ett underlag som Carina Källkvist framhåller för att minska på kostnaderna. Hon är även införstådd med att vissa partier, i synnerhet vid Lännasjön, kan vara geotekniskt svaga och att alternativa sträckningar måste utredas där.
– Mitt förslag är att kommunen åtminstone genomför en förstudie för att utreda möjliga sträckningar, underlag och kostnader. Möjligheter till eventuell samfinansiering med Trafikverket bör behandlas, fortsätter hon.
För att kommunen skulle gå vidare med hennes e-förslag krävdes namnunderskrifter från minst 30 personer.
Det blev mer än dubbelt så många.
– Alla jag pratat med är positivt inställda. Här i Länna bor det dessutom många pensionärer och jag är inte säker på att de regelbundet är ute på internet.
Marianne Andersson (C), ordförande i teknik- och fritidsnämnden, är så klart uppdaterad om förslaget från Merlännahåll.
– Vi i nämnden prioriterar cykling, ambitionen är att bygga inifrån och ut, konstaterar hon.
Det finns snarlika förslag om cykelvägar mellan Sanda och Strängnäs respektive Malmby och Stallarholmen.
– Det sistnämnda är ganska färskt. Vi avvaktar så att två eller tre förslag kan behandlas på samma gång av presidiet.
– Kommunen har sedan ett år på sig för att besluta om vi ska lägga ner eller gå vidare med frågan, säger Marianne Andersson.
Det finns även en regional cykelplan.
– Så vi tittar även i ett vidare perspektiv. Då kommer pendling och turismnäring in i bilden, berättar Marianne Andersson.