LĂ„g bilskatt med biogas i tanken

Möller Bil förvÀntar sig att försÀljningen av miljöbilar ska öka nÀsta Är dÄ fordonsskatten pÄ fossildrivna bilar höjs igen.

Hans Thim tankar en Audi A3 pĂ„ fordonsgasmacken i Eskilstuna. – Vi har en vĂ€ldig fördel i Eskilstuna av att vi har den hĂ€r egenproducerade fordonsgasen, sĂ€ger han.

Hans Thim tankar en Audi A3 pĂ„ fordonsgasmacken i Eskilstuna. – Vi har en vĂ€ldig fördel i Eskilstuna av att vi har den hĂ€r egenproducerade fordonsgasen, sĂ€ger han.

Foto: Joachim Sorbe

NĂ€ringsliv2019-11-22 18:24

Den som Ă€ndĂ„ vill köpa en lite billigare fossildriven bil kan spara en rejĂ€l slant pĂ„ att slĂ„ till innan Ă„rsskiftet.  

– Man fĂ„r Ă„rets lĂ€gre skattesats om man köper bilen nu. Det Ă€r i princip halva skatten mot vad man fĂ„r betala om man köper bilen nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Hans Thim pĂ„ Möller Bil i Eskilstuna. 

Den 1 januari höjs fordonsskatten pĂ„ mĂ„nga populĂ€ra bilmodeller. För vissa modeller innebĂ€r förĂ€ndringen att skatten fördubblas. En mellanstor fossildriven personbil kan fĂ„ en skatt pĂ„ 10 000 kronor per Ă„r jĂ€mfört med 360 kronor per Ă„r för en miljöklassad bil som gĂ„r pĂ„ gas, etanol, el eller en blandning av el och bensin (hybrid).  

Det Ă€r andra gĂ„ngen pĂ„ tvĂ„ Ă„r som regeringen höjer skatten eftersom den vill fĂ„ ner koldioxidutslĂ€ppen frĂ„n nya bilar. 

– NĂ€sta Ă„r Ă€r det mĂ„nga som kommer att titta pĂ„ hybrider och gasvarianter, men de bilarna Ă€r sĂ„ pass mycket dyrare att de inte riktigt ligger i rĂ€ckvidd för det normala hushĂ„llet. Om de vill titta pĂ„ en normal personbil fĂ„r man oftast lĂ€gga pĂ„ mellan 30 0000 och 70 000 kronor för hybridfunktionen. DĂ„ fĂ„r man vĂ€ga det mot skattehöjningen pĂ„ fossildrivna bilar. Ska jag köra en miljöbil trots att den Ă€r dyrare att köpa? Eller ska jag köpa en klassisk fossildriven bil och betala skatten? sĂ€ger Hans Thim. 

Han Ă€r mĂ€rkesansvarig för Audi pĂ„ Möller Bil i Eskilstuna. 

– Vi Ă€r vĂ€ldigt bra rustade för att klara omstĂ€llningen. Modellprogrammet Ă€r vĂ€ldigt gediget och det finns olika alternativ. Det gĂ„r att bestĂ€lla i stort sett alla bilar med hybriddrift.  

Hans menar att ett trumfkort för Audi Ă€r att man Ă€ven kan erbjuda bilar med gasdrift. 

–  Det Ă€r mest tyska mĂ€rken som har sĂ„na eftersom det Ă€r stort i Centraleuropa. Lokalt i Eskilstuna Ă€r det ett vĂ€ldigt bra drivmedel. 

Eskilstunas kommunala energibolag Energi & Miljö tillverkar egen biogas och har en fordonsgasmack pĂ„ Fabriksgatan 12. 

– Det Ă€r verkligen nĂ€rproducerad gas vilket vi tycker Ă€r jĂ€ttebra. Vi gillar den lösningen för att de bilarna Ă€r jĂ€ttefina. De har en normal rĂ€ckvidd och de Ă€r inte hutlöst dyra. Det Ă€r egentligen det mest miljövĂ€nliga som finns just nu. 

Möller Bil har haft bra försĂ€ljning i MĂ€lardalen i Ă„r. 

– Det gĂ„r vĂ€ldigt bra för Möllergruppen i MĂ€lardalen. Tittar man utĂ„t i landet Ă€r det vĂ€ldigt spretigt. En del har svĂ„rt att fĂ„ mat pĂ„ bordet och en del gĂ„r det bra för. Vi ligger i en vĂ€ldigt bra region för bilförsĂ€ljning Ă€ven i Ă„r. Vi sĂ€ljer allt frĂ„n jĂ€ttedyra 1,5-miljoners sportbilar med vĂ€rstingmotorer till smĂ„bilar. Alla sorts kunder kommer in och köper, sĂ€ger Hans Thim. 

Audi har en ren elbil i form av Audi e-tron. – Det Ă€r bra att tekniken rullar igĂ„ng, sĂ€ger Hans Thim.
Audi har en ren elbil i form av Audi e-tron. – Det Ă€r bra att tekniken rullar igĂ„ng, sĂ€ger Hans Thim.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!