Nu tar zoomers över samhället

Generation Z är unga som är födda mellan 1995 och 2005. De är den nya generationen som kommer att sätta tonen i samhället.

Personer i generation Z är för det mesta uppkopplade trådlöst mot internet och sociala medier.

Personer i generation Z är för det mesta uppkopplade trådlöst mot internet och sociala medier.

Foto: Joachim Sorbe

Näringsliv2019-11-21 19:29

Generation Z är temat på Stora Marknadsföringsdagen den 28 november. 

– Det är generation Z som vi har som röd tråd för det som ska diskuteras, säger Maria Alias som sitter i styrelsen för Marknadsföreningen som arrangerar Stora Marknadsföringsdagen. 

Personer i generation Z, som även kallas zoomers, är för det mesta uppkopplade trådlöst mot internet och sociala medier. De upplever mer än tidigare generationer att det är en självklarhet att kunna vara det. Greta Thunberg är den kanske mest kända generation Z-profilen. Alla är dock inte som Greta. Generationen är ganska spretig. Zoomers är till exempel spretigare än storasyskonen millenials.

På Stora Marknadsföringsdagen kommer Heléne Olsson från Kairos Future att berätta om en helt ny undersökning som konsult- och analysföretaget har gjort av generation Z. Kairos Future har delat in generationen i olika ”tribes” eller segment för att företag och organisationer tydligare ska kunna kommunicera med framtida medarbetare ur generation Z eller skapa produkter eller tjänster för olika generation Z-”tribes”. 

Heléne Olsson är en av flera inspirerande föreläsare som under Stora Marknadsföringsdagen kommer att ge deltagarna tips om vad man ska tänka på när man riktar sig mot olika målgrupper.

– Alla evenemang som vi anordnar i Marknadsföreningen syftar till att ge företag och näringslivet i Eskilstuna en extra push och en hjälp med specifika frågor, säger Maria Alias. 

Evenemanget äger rum under förmiddagen den 28 november på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell. Det startar med kaffe och smörgås och avslutas med en lättare lunch. Moderator är journalisten, författaren och musikern Lars Anders Johansson. Han har bland annat arbetat på Sveriges Television och TV4. För närvarande är han redaktionschef på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro.

Johanna Tömmervik, verksamhetschef på Valvet, håller en föreläsning om co-creation som handlar om att skapa och utveckla nya koncept, tjänster och lösningar tillsammans med experter och kunder. 

Peter Nilsson och Petra Nordström från Destination Eskilstuna föreläser om Eskilstunas platsvarumärke och det tillhörande kommunikationskonceptet EskilstunaEvolution. Några andra föreläsare är Mathilde Stavehaug från Eskilstunarevyn och Marko Määttä från aStory. 

Det kommer även att finnas utställande företag på plats för att marknadsföra sig. 

Karta: Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!