Strängnäs kommun hade bland annat kallat in lastkran, räddningstjänst och ett dykarlag för att kunna genomföra bärgningen.
‒Jag är ganska säker på att det handlar om en olycka. Men om polisen tänker utreda händelsen vet jag inte, säger Krister Pihl.
‒Jag utesluter inte att det kan vara ett sabotage. Någon kan ha gått hit om natten och sänkt båten, säger hans kollega på kommunen, Göran Swensson.
Ett par–tre trasiga fönsterrutor stärker möjligen Swenssons teori.
En liten trupp från SUAB – Svenska Undervattensentreprenader AB – fanns på plats.
Den som fick nöjet (?) att dyka ner på botten i Mälarens nollgradiga vatten för att fästa stroppar kring den cirka nio meter långa – och elva ton tunga – farkosten var Daniel Nylander.
‒Jag höll på i ungefär 40 minuter. Det gick ganska smärtfritt, men sikten därnere var obefintlig, i bästa fall 20 centimeter, konstaterar han.
Daniel Nylander kommer från Värmdö och har arbetat som dykare i närmare ett decennium.
‒För mig kändes det inte alls kallt, det var bara tårna som frös lite.
Hur djupt låg båten?
‒Jag bedömer det som fem meters djup. Om det varit dubbelt så mycket hade vi behövt ha bättre koll på tiden. Nu gick jag bara upp en gång för att hämta stropparna.
Känner du till vattnet kring Visholmen väl?
‒Ja, jag har faktiskt varit här på samma plats och dykt.
Det bärgade skeppet kom, med kranens hjälp, upp till ytan vid cirka 10.30.
Sedan behövde det tömmas på vatten medan kommunen inväntade en lastbil för transport upp till Kvittenområdet.
Båten sägs ha anor från slutet av 1800-talet. Den bytte ägare så sent som hösten 2017.
‒Därefter låg den flera månader, med ett kort undantag, förtöjd vid Ångbåtsbron, säger Göran Swensson.
Strax efter årsskiftet fick Tommy Lewin från räddningstjänsten, på uppdrag från kommunen, rycka ut för att hjälpa föraren att få igång motorn. Därpå lämnade båten sin olovliga hemvist – ägaren sa sig vilja styra skutan till Västervik men hamnade vid Visholmen i stället.
‒Jag kommer inte att försöka starta den här båten igen, fastslår Tommy Lewin som också följde tisdagens bärgning.
Eftersom förra veckans händelse orsakade en del oljeläckage blev båten ett polisärende.
‒Det är ett miljöbrott men förundersökningen som bedrivits i Linköping är nerlagd. Utsläppet bedömdes som ringa, berättar Eva Tördal vid Strängnäspolisen.
Strängnäs kommun kommer, enligt stadsmiljöchefen Anders Ekman, att skicka notan för tisdagens bärgning till båtens ägare. Den senare visade sig inte på platsen.