El till inköpspris är Sveriges energis försäljningsargument – men företagets försäljningsmetoder har fått många Mariefredsbor att reagera i sociala medier. Flera beskriver att företagets företrädare knackat på under kvällstid och på olika sätt försökt komma in för att få dem att skriva på ett avtal.
22-åriga Daniel Sörensen som bor på Ärnäsvägen var en av många som fick besök i tisdags kväll. Först ringde det på dörren på eftermiddagen, men när Daniel Sörensen genom titthålet såg att det var en försäljare så valde han att inte öppna.
‒Vid halv åtta-tiden skulle jag gå till tvättstugan. Det var helt mörkt i trapphuset när jag plötsligt hör "hej du, dig har jag inte pratat med" och så var det samma man som stod där, berättar han.
Försäljaren undrade om han var den Daniel Sörensen som inte öppnade förut, och frågade honom om det inte var jobbigt att betala onödigt mycket för el. Han påstod att han pratat med alla hans grannar, och att alla grannar nu har Sveriges energi.
‒Sen började han fråga om vi skulle kolla på mina fakturor. Då sa jag att jag har en god man och att jag inte betalar mina fakturor själv. Jag har ingen god man men jag brukar säga så för då vet de att det inte är någon idé. Då var det som han gav upp, berättar Daniel Sörensen.
På onsdagen gick det lokala energibolaget Sevab ut med en varning om oseriösa försäljningsmetoder. Sevab har kontaktats av kunder som fått telefonsamtal från någon som säger sig komma från Strängnäs-el, som Sevabs elavtal som gynnar det lokala föreningslivet heter. Kunder har därefter blivit pressade på kredituppgifter, enligt Sevab.
‒Det har framkommit att de utger sig för att vara Sevab eller på annat sätt samarbetar med oss. De använder vårt varumärke och våra produkter för att lura kunderna. Vi vill informera våra kunder om att det inte är vi som är ute. När vi är ute presenterar vi oss alltid som Sevab Strängnäs energi och vi frågar aldrig om kredituppgifter via telefon, säger försäljningschef Kari Potkonen.
Kari Potkonen kan inte säga om det är Sveriges energi som utgett sig för att komma från Strängnäs-el, men Sevab uppger att samma företag just nu knackar dörr i Mariefred.
Sevab har inte gjort någon anmälan om saken. Däremot har en Mariefredskvinna vänt sig till Konsumentombudsmannen, KO, efter ett besök på tisdagskvällen. Bara under augusti månad har Sveriges energi anmälts till KO elva gånger. De flesta anmälningarna handlar om vilseledande marknadsföring.
Sveriges energis vd, Tor Espen Steinvik, har inte nåtts av några klagomål på företagets försäljare i Strängnästrakterna. Han säger att anmälningarna till Konsumentombudsmannen tas på största allvar och att företaget nu granskar de ärenden som har anmälts.
‒Och uppgifterna om att vi skulle ha bett om kredituppgifter på telefon stämmer inte, så gör vi aldrig. Jag vet inte varför Sevab insinuerar något sådant, säger han.