Glas till resecentrum måste beställas från utlandet

Väntrummet vid resecentrums perrong, som vandaliserades kring påskhelgen, är ännu inte återställt. – Det ser tråkigt ut med de spräckta glasen, säger Marcus Gökstorp, lokalchef på Strängnäs fastighets AB.

Ett väntrum blev vandaliserat under påskhelgen. Det krossade glaset är ännu inte ersatt.

Ett väntrum blev vandaliserat under påskhelgen. Det krossade glaset är ännu inte ersatt.

Foto:

Övrigt2018-12-12 09:29

Sedan invigningen för exakt ett år sedan har resecentrum kantats av problem.

En av de mer uppseendeväckande händelserna utspelade sig i påskhelgen då ett gäng maskerade ungdomar utsatte väntrummet närmast plattformarna för vandalisering. Incidenten filmades av de inblandande som också slog sönder en övervakningskamera. Skadegörelsen hamnade på sociala medier.

De glasväggar som splittrades är fortfarande inte utbytta.

– Vi för en dialog med fastighetsbolaget, berättar en av de anställda hos entreprenören Ryds glas i Strängnäs.

Problemet, enligt den anställde, är att glaset inte finns att få tag på inom Sveriges gränser.

– Men vi vet vilket land det ska beställas ifrån.

Har inte det här dragit ut på tiden?

– Jo, klart att det känns tråkigt.

Glaset lär väl inte vara ersatt till jul och nyår?

– Nej, det är knappast troligt.

Marcus Gökstorp på SFAB håller med om att åtta månader är en ganska lång tid.

– Jo, det har kommit lite annat emellan. Men nu väntar jag på svar från Ryds, så det är saker på gång. Vi har en bra dialog.

Ska Ryds sedan både beställa glas och utföra arbetet i resecentrum?

– Ja. Men sen måste vi hitta en bra tidpunkt för att kunna göra jobbet på ett säkert sätt.

Det går att nyttja väntrummet, utseendet till trots.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!