Tidningen har sedan i maj återkommande berättat om hur en gassande het inomhusmiljö tvingat kiosken på resecentrum att stänga. Chokladen flöt i sina förpackningar, färskvarorna förstördes och personalen kunde inte jobba i den ibland 30-gradiga värmen.
Sedan dess har det varit en lång väntan på vem av hyresvärd, byggbolag och resecentrumets beställare som ska göra vad, och när.
Nu ser det ut som att delägarna Annika Lundqvist och Richard Björkman, deras personal och alla de resenärer som undrat när kiosken öppnar igen, kan pusta ut.
Luftkonditioneringen har byggts ut och trots att det på torsdagen var 29 grader varmt ute och strålande sol, var det klart svalare i butiken på övre plan i glasbyggnaden, som invigdes för ett halvår sedan.
– Om allt går som det ska i dag – om städfirman kommer och tar reda på stöket efter ombyggnationen – så kör vi klockan 06.00 på måndag! säger en mycket glad men ännu inte helt övertygad Annika Lundqvist.
På torsdagsförmiddagen höll hon ett snabbinsatt personalmöte, för att planera omstarten – och ta itu med allt.
Hon konstaterar att det alltså först måste städas, sedan ska alla maskiner i gång igen, alla varor gås igenom och en hel del kastas – och så måste hyllorna fyllas på igen.
– Vi får väl ge oss ut på stan och stödhandla, för vi kommer inte att hinna få alla leveranser till på måndag. Vi öppnar med det vi har och hoppas att kunderna har förståelse, säger Annika Lundqvist.
Hon berättar att företaget har fått ekonomisk ersättning från hyresvärden, kommunala Strängnäs fastighets AB.
– Det är underbart. Med den ersättningen kan vi köpa in nya varor och komma i gång igen – det här blir ju som att börja om från ruta noll. Utan ersättningen hade vi inte stått här i dag, säger Annika Lundqvist.
Marcus Gökstorp, lokalansvarig för kommunens räkning, låter också lättad över att surdegen verkar lösa sig.
– Vi har betalat ut ersättning för den tid de inte kunnat ha kiosken öppen. Runt 6 000 kronor per dag, tror jag. Vem som får stå för det i slutänden återstår att se – än är inte garantifrågan löst.
Kommunen för alltså fortfarande samtal med byggherren NCC och beställaren Trafikverket, om vem som bär det yttersta ansvaret för att luftkonditioneringen var underdimensionerad för den på förhand planerade kioskverksamheten i det nya resecentrumet.