I början av veckan var det dags för det första utbildningstillfället för det dryga 20-talet lärare som valts ut från såväl kommunala som fristående grund- och gymnasieskolor. Under hösten och våren ska de fortbildas, i en satsning som Europaskolan och Strängnäs kommun bekostar.
– Det är fantastiskt att få ta del av det här, föreläsningarna så klart men också att få tillfälle att träffa kollegor och få tiden att bolla tankar med varandra. De samtalen ger mycket, säger Linda Nävertun som är lärare i matematik på Mariefreds skola.
Varje fortbildningstillfälle består av två heldagar då lärarna samlas, samt en kvällsföreläsning som är öppen för allmänheten. Måndag och tisdag denna vecka gästades Strängnäs av bland annat Peter Gärdenfors och Torkel Klingberg, professorer i kognitionsvetenskap respektive kognitiv neurovetenskap. De delade med sig av ny forskning om inlärning.
– De berättade på en väldigt avancerad nivå, men det var verkligen spännande föreläsningar av personer som är välkända i lärarkretsar. Torkel, exempelvis, är ju världsledande inom det han håller på med. Det är roligt att kursen håller så hög klass, säger Robert Berg som är lärare i ekonomi och juridik på Europaskolan Strängnäs.
Ett annat tema under den första fortbildningsomgången handlade om de utmaningar som lärarprofessionen står inför, med förändrade regler och lagar.
Vad är den största utmaningen på era arbetsplatser?
– Det känns som att vi har haft en väldigt positiv skolstart, när Mariefreds skola nu har fått ta över högstadieeleverna från Stallarholmen. Vi får fler kollegor, något som främjar en bra undervisning, och det blir en helt annan ekonomi i en något större skola. Det kommer bli riktigt bra, men nu behöver vi få arbetsro så att vi kan utveckla allt det som vi har påbörjat, säger Linda Nävertun.
– Vi har en stabil organisation, men rent generellt kan jag önska ett ökat bildningsideal. Jag upplever att elevernas allmänbildning sjunker, det märks när man försöker ta ut svängarna i undervisningen, säger Robert Berg.
Fortbildningen består av sammanlagt sex tillfällen, och syftet är att stärka lärares kompetens och auktoritet, vilket ska ge eleverna ett ökat studieintresse och därmed förbättrade resultat.