Oscar tänker inte sätta sin fot i Solberga – hoppas att fler bojkottar

"Bojkotta alla butiker i Solberga för att visa våra politiker att vi inte vill att Strängnäs ska se ut som alla andra städer i Sverige". Det utspelet gjorde Oscar Sandberg på Facebook sedan tidningen skrivit en artikel inför Blomsterlandets öppnande.

På Facebook uppmanar Strängnäsbon Oscar Sandberg alla att bojkotta Solberga handelsplats för att gynna stadens ursprungliga centrum.

På Facebook uppmanar Strängnäsbon Oscar Sandberg alla att bojkotta Solberga handelsplats för att gynna stadens ursprungliga centrum.

Foto:

Övrigt2018-03-29 07:29

Det börjar bli fullt nu i Solberga.

Lidl ska etablera sig kring nästa årsskifte och i sommar är planen att tidningen skrev inför öppnandet som Oscar Sandberg drämde näven i bordet, bildligt talat.

‒Etableringar i Solberga undergräver stadsbilden, kommenterar den 39-årige före detta Strängnäspartisten när vi träffas för ett samtal kring hans personliga bojkott av handelsplatsen.

Hur ofta är du i Solberga för egen del?

‒Så sällan som möjligt. Det har blivit något enstaka besök på Intersport och Elgiganten.

‒Men jag förbjuder min sambo att handla i Solberga. Det är Ica och Coop nere på stan som gäller. Lidl har också sina fördelar, så jag tycker det är trist att de flyttar.

Oscar Sandberg har bott större delen av sitt liv i stiftstaden och minns därför att flera butiker försvunnit, till exempel en urmakare.

‒Tyvärr ser det likadant ut på nästan alla platser i Sverige. Norrköping är helt extremt. Själv arbetar jag som byggnadsarbetare i Tuna park men försöker att undvika affärerna där. Tuna Park en lönefredag är rena mardrömmen.

‒Tacka vet jag Sigtuna. En mysig stad med gågata och butiker.

Ulvhällsbon vill helst handla i en butik med fönster mot gatan, få personlig betjäning och handlar gärna dyrt – men kvalitativa produkter.

‒En annan aspekt är miljön. Varför ta bilen ut till Solberga när det finns ett centrum. Ja, du sparar ju dessutom bensinpengar. Totalt sett tjänar du inga stora slantar på att åka till ett köpcentrum.

För sin Facebook-kommentar fick han inga mothugg, däremot åtta så kallades gillanden från för honom okända människor.

Vi har sökt Kilenkryssets affärsutvecklare Matilda Pettersson för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!