Snart tuffar tågen fram på den smalspåriga järnvägen; ett vårtecken om något i Mariefred.
Den 19 maj firar föreningen att det är 50 år sedan den officiella invigningen av banan mellan Mariefred och Läggesta.
– Egentligen är det lite fusk, föreningen hade redan kört tågen i Mariefred ett par år när invigningen hölls. Men vi firar ändå, säger John Hamrin, som är järnvägsföreningens vice ordförande.
Det var loken Virå och Hamra som stod i centrum under invigningen 1968, och vid firandet den 19 maj hoppas föreningen kunna återskapa ett jubileumståg.
– Vi ska sätta samman de lok och vagnar som rullade då. Det ska vi nog få ihop, säger John Hamrin.
[fakta nr="2"]
En annan nyhet för året är att tidtabellen förlängs under högsäsongen.
– Människors vanor har förändrats, så i år ska vi känna på marknaden och prova att köra några tåg senare på kvällen. Förut har vi slutat vid 17-tiden, men i juli kör vi fram till 18. Vi hoppas att det ska uppskattas, säger John Hamrin.
Dock är det osäkert hur det kommer att bli med den så kallade stora rundturen i sommar; där resenärerna reser Stockholm–Mariefred–Läggesta–Stockholm eller omvänt med ångbåten Maja på Mälaren, SJ:s tåg på Svealandsbanan och Östra Södermanlands ångtåg på museibanan. 19 juni–25 augusti kommer all tågtrafik mellan Flemingsberg och Stockholm C stoppas, resenärerna kommer i stället att få åka buss den sträckan.
– Vi är oroliga att det kan påverka turisterna, att de väljer bort rundturen. Det är fortfarande oklart om det blir något samarbete med SJ och MTR i sommar, säger John Hamrin.