När branschmässan Fold it UF har tagit fram och säljer, än så länge via sin hemsida och en återförsäljare i Mariefred, hopfällbara muggar och matlådor i miljövänlig silikon, som ett alternativ till engångsartiklar av plast och papper.
Montern på Formex, där de enligt Tom Andersson är ensamt UF-företag, fick de via kontakter. Genom UF-projektet har de en egen företagsrådgivare och denna visade sig ha kontakter på mässan, berättar Tom Andersson.
– Vi fick en plats gratis. Man kan säga att det är en sponsring av dem som håller i mässan. Vi har ju ingen möjlighet att ta en sådan utgift och vi passar in väldigt bra. Formex är ju ute efter nya saker, nytt tänk, ny design och vi har en unik produkt som inte finns på den svenska marknaden.
Ni vann också Företagspitchen 2018. Berätta!
– I slutet av förra året fick vi och 14 andra UF-företag åka till Eskilstuna och pitcha vårt företag inför en jury. Vi fick fem minuter på oss att göra vad vi ville och efter en månad fick vi veta att vi vunnit första pris. Det var otroligt roligt! Vi fick 1 500 kronor så det är ingen jättestor summa, men det är en ära och ett bevis på att vi är duktiga på att sälja in vår produkt.
Vad är era planer närmast?
– Vårt mål är att före den regionala UF-mässan i Katrineholm i mars ha minst tre återförsäljare. Inför den mässan är ju Formex en fantastisk möjlighet för oss att få träna på att jobba på mässa och sälja in vårt företag och vår vision.
En plan är också att flytta tillverkningen från Kina, där den ligger nu, till Europa. Prototyper är skickade till en fransk fabrikör, men än så länge har de inte fått återkoppling, berättar Tom Andersson.