Utlovad leverans uteblev – Postnord medger fel

Jan Folkegård stuvade om i kalendern för att kunna ta emot en aviserad leverans. Men han väntade förgäves – och problemen med Postnord har fortsatt.

Leveransen genom Postnord prövade Jan Folkegårds tålamod – nu vet han inte om han har energi att göra en reklamation av ärendet. "Det är mycket bök för lite pengar", säger han.

Leveransen genom Postnord prövade Jan Folkegårds tålamod – nu vet han inte om han har energi att göra en reklamation av ärendet. "Det är mycket bök för lite pengar", säger han.

Foto:

Övrigt2019-01-24 06:12

Jan Folkegård bor drygt en mil ut på Selaön och beställde leverans till dörren, när han i början av januari köpte en stor och tung sak via nätet.

Samma dag gick produkten iväg från firmans lager i Stockholm till Postnord i Segeltorp, berättar Jan Folkegård som har kunnat följa paketets väg via Postnords hemsida. Där låg försändelsen i fyra dagar innan den transporterades till Örebro för två dagars mellanlagring innan den hamnade i Eskilstuna.

Och här börjar strulet för Jan Folkegård. Han fick först ett sms om att han kunde hämta paketet i Eskilstuna. Han hörde av sig till Postnord och påpekade att han beställt leverans till dörren. Enligt ett nytt sms skulle paketet köras ut till honom dagen därpå, någon gång mellan klockan 11 och 16.

Bara det – den fem timmar långa tidsrymden – upprör Jan Folkegård, som är en van näthandlare.

– Jag köper en hel del från Tyskland. Där får man veta att det blir leverans mellan exempelvis 11.00 och 11.30 – och att de ringer när de är på väg. Det är något helt annat än Postnord. Nu fick jag boka om hela dagen för att kunna vara hemma och ta emot det någon gång mellan 11 och 16, berättar Jan Folkegård.

Men något paket kom inte. Vid 12-tiden fick han i stället ett nytt sms – om att paketet kunde hämtas i Strängnäs.

– Åter ringde jag Postnord. Jag krävde transport eftersom jag hade uppmanats att sitta hemma och vänta större delen av dagen.

Men han fick veta att utlämningen i Strängnäs inte hade möjlighet att köra ut paketet samma dag. Ville han få det levererat hem kunde han få det en annan dag mellan klockan 11 och 16.

Då tog Jan Folkegårds tålamod slut.

– Jag ville inte boka om ytterligare en heldag för väntan på transport. Alltså åkte jag till Strängnäs och tillbaka till Selaön med mitt paket. Fem mil som Postnord skulle ha kört, konstaterar Jan Folkegård.

Postnords produktionschef i Strängnäs, Mikael Lantz, beklagar det strul som Jan Folkegård råkat ut för.

– Någonstans har det begåtts fel, så mycket kan jag säga. Det kan vara den mänskliga faktorn, det kan vara IT-fel, säger han.

Efter den ofrivilliga bilturen kontaktade Jan Folkegård Postnord på nytt, i hopp om att få milersättning. Postnord hänvisade då Jan Folkegård till företaget som skickat paketet.

– Rent avtalsmässigt är det avsändaren som vi har lovat att utföra en tjänst åt, och som har rätt till ersättning. Men mottagaren kan göra en reklamation, så gör vi bedömning från fall till fall om ersättning, säger Maria Ibsen vid Postnords informationsavdelning.

Så ska Postnords leverans fungera

Hur och när en försändelse aviseras och levereras beror på vilken tjänst avsändaren valt att skicka med, och vilka val mottagaren gör.

Mottagaren kan, via Postnords app eller hemsida, välja mellan fyra leveransalternativ: Leverans hem på vald dag och tid, leverans hem även om mottagaren inte är hemma, hämta själv hos Postnord eller hämta själv hos ombud.

Källa: postnord.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!