Det är ett minst sagt tungt projekt som är på väg att avslutas på Stallarholmsskolan. Under våren har drygt 200 barn i årskurserna F–6 deltagit i ett läsprojekt som svensk- och SO-läraren Christine Herre står bakom.
– Förra året läste vi oss från Stallarholmen till Haparanda. Jag kände att jag var tvungen att göra något nytt och då kom jag på det här med vikten, berättar hon och visar den röda vågen som har en central roll i elevernas projekt.
En gång i veckan vägs de böcker som eleverna har läst, och vikterna summeras.
– Vårt mål är att läsa 1 000 kilo böcker. Från början var målet 100 kilo men det klarade vi på två veckor. Det var väldigt enkelt så vi höjde ribban till ett ton, berättar Julie Stedt som är 10 år.
Det är läsningen på lektionstid som räknas. Eleverna läser såväl tyst för sig själva som högt för andra.
– Vi läser för småbarnen på dagis. En gång i veckan så kommer de till oss. Då brukar vi sätta oss på en matta tillsammans och så är vi typ tre stycken som turas om att läsa högt, berättar Alexander Kinert, 8 år.
Projektformen väcker läslusten, säger Christine Herre. Eleverna tipsar varandra om bra böcker och peppar varandra till att läsa lite till, för att nå närmare målet. När tidningen gjorde ett besök i klassrummet uppgick den totala vikten för de lästa böckerna till 992, 9 kilo.
– Men vi har en vecka till på oss, så det kommer vi att klara, säger Oskar Ekholm, 9 år.
Varför är det viktigt att läsa?
– För att man fyller på sitt ordförråd, säger 10-åriga Trude Rowa.
– Och tränar man på att läsa så blir man bättre på att läsa, säger Alex Ehrin, 10 år.