För de som reser pĂ„ SJs mest trafikerade strĂ€ckor kan bokning vara en stressig procedur: biljetten som nyss var bokningsbar kan snabbt försvinna â en stund senare kan det finnas plats igen. En sĂ„dan bokningssituation, dĂ„ en biljett stod som slutsĂ„ld i webblĂ€saren men strax dĂ€refter var bokningsbar frĂ„n appen, föranledde denna granskning av SJs bokningssystem och algoritmer.
Under ett par veckor har tidningen genomfört ett stort antal sökningar pÄ det statligt Àgda bolagets biljettbokningssystem. Ofta sÄg det ut sÄhÀr (notera tidsstÀmpeln i nederkant):
PÄ de hÄrdast trafikerade strÀckorna mellan storstÀderna sÄg det ofta ut sÄhÀr:
PÄ mindre Àn en minut var alltsÄ en resa slutsÄld. Sökningen gjordes igen, via en VPN-tjÀnst. Resan som nyss försvunnit var tillgÀnglig, dessutom dök ytterligare ett alternativ upp:
Det billigaste alternativet var dock inte tillgÀngligt sÀrskilt lÀnge:
Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges Konsumenter, berÀttar att algoritmer dÀr bokningsplatser och priser försvinner framför ögonen pÄ kunden Àr vanligt förekommande pÄ resesajter, hotellbokningssajter och diverse e-handelsplattformar:
â Det Ă€r ett sĂ€tt att försöka stressa konsumenten. En stressad konsument tar nĂ€mligen mindre rationella beslut och Ă€r dĂ€rför mer benĂ€gen att spendera mer pengar. Det Ă€r ett jĂ€ttestort problem inom e-handeln i stort, och om det skulle vara sĂ„ att SJ ocksĂ„ sysslar med det hĂ€r, dĂ„ Ă€r det riktigt uselt, sĂ€ger Sinan Akdag.
Denna typ av regelstyrda algoritmer Àr svÄranalyserade och kan bÀst beskrivas som en svart lÄda som ger konsumenten ett resultat beroende pÄ vad som matas in. Att anvÀnda VPN-tjÀnster kan vara en försÀkring som hjÀlper i vissa lÀgen, exempelvis hade det varit behjÀlpligt nÀr företaget Staples amerikanska algoritm erbjöd kunder olika priser beroende pÄ deras geografiska avstÄnd till en konkurrerande kontorsmaterialaffÀr.
Men enligt SJ rör det sig inte om nÄgon vinstmaximerande och regelstyrd algoritm. Tobias Johansson, chef för SJs sÀljkanaler, menar att det istÀllet Àr kunderna som rör pÄ sig:
â Folk kan ju avboka, just nu har vi vĂ€ldigt generösa ombokningsvillkor som anvĂ€nds en hel del.
Han berÀttar ocksÄ att SJ alltid visar alla tillgÀngliga platser och understryker att de aldrig undanhÄller nÄgra platser av kommersiella skÀl. Men bokningssystemet Àr inte felfritt:
â NĂ€r vi hĂ€mtar tidtabellen gör vi en slagning mot sĂ€ljsystemet och kollar vilka av tĂ„gen vi visar i resultatet som har tillgĂ€ngliga platser. FastĂ€n det stĂ„r ett pris och en tidtabell Ă€r kunden alltsĂ„ inte garanterad nĂ„gon biljett; flera personer kan ju söka samtidigt. Det Ă€r först nĂ€r du gĂ„r vidare och vĂ€ljer plats som resan bokas.
Och det Àr nÀr köp avbryts lÀngre fram i bokningslÀget en alternativ förklaring kan finnas:
â Trycker man pĂ„ avbryt blir biljetten tillgĂ€nglig för andra direkt, stĂ€nger man istĂ€llet fönstret reserveras platsen i cirka sju minuter.
För att försĂ€kra sig om att fĂ„ bĂ€sta tillgĂ€ngliga resa och pris Ă€r det alltsĂ„ â enligt SJs förklaringsmodell â bĂ€st att trycka sig vidare i bokningssystemet, vĂ€lja plats och nĂ„ betalningslĂ€get, för att sedan göra samma sökning nĂ„gra gĂ„nger till frĂ„n en annan enhet. PĂ„ sĂ„ vis sĂ€krar man biljetten, samtidigt som man försĂ€krar sig om att man inte missar platser pĂ„ de tĂ„g som en stund senare kan vara bokningsbara.