Företaget, som anlitats av hundratals studenter i Eskilstuna, Strängnäs, Nyköping och Katrineholm, erbjuder paket med fotografering, bubbel och chaufför i exklusiva limousiner. Liknande upplägg erbjuds via företagets hemsida för bland annat bröllop, skolavslutningar och barnkalas. Fordonen uppges vara taxiregistrerade och förarna "välutbildade och professionella". Men påståendena är falska och upplägget olagligt. Företaget, som inte finns registrerat hos Bolagsverket, saknar alla former av tillstånd. Fordonen är registrerade som personbilar och får inte användas för taxitrafik.
Bakom företaget står en man i 60-årsåldern som saknar både taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Han är dömd för allvarliga trafikrelaterade brott, däribland grovt rattfylleri, sedan han stoppats av polis med 1,54 promille i blodet. Trots detta sitter han själv bakom ratten och kör regelbundet barn och ungdomar.
Enligt Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen, får myndigheten regelbundet tips om olaglig taxiverksamhet. Ofta handlar det om privatpersoner som erbjudet svarttaxi på sociala medier.
– Att man gör det yrkesmässigt på det här viset upplever jag som mycket ovanligt. Det är allvarligt på så vis att man snedvrider konkurrensen. Yrkestrafik har dessutom höga säkerhetskrav på sig och besiktning måste ske med kortare intervaller. Att bedriva taxitrafik med personbilar är absolut inte tillåtet.
Trots avsaknaden av alla former av tillstånd har mannen, enligt egen utsago, bedrivit sin verksamhet i över tio års tid. När tidningen tar kontakt för att boka en limousine konstaterar mannen att han "kör mellan fem och sju bröllop varje helg". Tidningens reporter erbjuds en timmeslång tur inklusive två flaskor mousserande vin och fotografering till en kostnad av 3 500 kronor. Betalningen, förklarar han, sker kontant eller via Swish till ett privat nummer i samband med körningen. Han förklarar vidare att han själv alltid sitter bakom ratten när det ingår fotografering. På företagets sociala medier finns bilder från hundratals körningar.
Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet, ser allvarligt på uppgifterna.
– Det låter som en möjlighet att undanhålla skatter och avgifter. Då kan man hålla lägre priser och ändå göra bra avanser vilket bidrar till att konkurrera ut seriösa företag som följer lagen. Det är en utveckling som varken är bra för företagen eller samhället.
Den som bedriver olovlig taxitrafik kan, enligt taxitrafiklagen, dömas till böter eller fängelse i upp till ett år. Kör man utan taxiförarlegitimation finns böter upp till sex månaders fängelse i straffskalan. Mannen gör sig skyldig till brott i båda kategorier och har så gjort i många år. Enligt Lars-Erik Bergström, tingsrättschef vid Falu tingsrätt, är risken för hårdare straff överhängande.
– Det är klart att om du begår upprepade brott, exempelvis driver en svarttaxirörelse, så blir straffen strängare. Att avgöra hur mycket är svårt, men strängare straff är absolut sannolikt.
När mannen konfronteras med uppgifterna förnekar han bestämt att han ägnar sig åt taxiverksamhet. Företaget är, hävdar han, i själva verket en förening för människor som tycker om limousiner.
– Den är bara till för medlemmar, inga andra. Så har vi haft det i tolv år. Allt sker till självkostnadspris. Någon taxiverksamhet håller vi inte på med.
På hemsidan står det att ni erbjuder limousineservice och taxi i hela Mellansverige.
– Den där hemsidan har inte uppdaterats på länge. Jag har inte koll på vad som står där.
De flesta av era paket kostar flera tusen. Är det att betrakta som självkostnadspris?
– Det vi tar betalt är bara så att föreningen ska överleva. Det är ingen näringsverksamhet. Jag har aldrig tagit en krona betalt.
Hur blir man medlem i föreningen?
– Det blir man när man bokar en tur. Det krävs inga tillstånd när man är en förening.
Mannens påstående tillbakavisas dock av Markus Edsbagge.
– Betalar man någon för att åka så är det personbefordran mot betalning och då är det taxitrafik – oavsett om det är inom en förening. Har man inget tillstånd begår man ett brott.
Kort efter att tidningen varit i kontakt med mannen uppdateras företagets hemsida och Facebooksida med information om att man är en medlemsförening och inte bedriver någon taxiverksamhet.