Julshoppare varnas för falska sms: "Var alltid vaksam"

Enligt Postnords handelsbarometer köper svenskarna i år nästan tre av fyra julklappar på nätet. Nu varnar konsumentvägledaren Jenny Sellgren för bedragare.

"Att betala med faktura eller kreditkort är bra. Om varan är trasig och det uppstår problem med företaget som skickat den kan du begära återbetalning hos kreditgivaren", tipsar konsumentvägledaren.

"Att betala med faktura eller kreditkort är bra. Om varan är trasig och det uppstår problem med företaget som skickat den kan du begära återbetalning hos kreditgivaren", tipsar konsumentvägledaren.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Sörmland2020-12-12 16:45

"Var alltid vaksam när du får mejl eller sms som rör dina beställningar och paket, bedragare har bra metoder för att lura till sig personliga uppgifter", skriver hon på kommunens hemsida.

Hon nämner dels de blufffakturor som kommer med en stämningsansökan, dels falska paket-sms.

Några av Sellgrens tips är att bestrida falska fakturor, att beställa varor inom EU, att betala med säkra lösningar som 3D secure, Verified by Visa eller MasterCard securecode – samt, om du får ett konstigt sms, att ringa kundtjänst hos det företag som ska leverera.

Och:

– Frågar någon efter bank-id eller kortuppgifter i sms eller mejl är det sannolikt en bluff.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!