1177 ska fortsätta i regional regi

Den politiska oenigheten om sjukvårdsupplysningen 1177 består. Majoriteten vill fortsätta driva den i egen regi.

Väntetiderna till 1177:s telefonrådgivning har minskat, och under februari månad nåddes målet om att den ska ligga under 15 minuter i snitt.

Väntetiderna till 1177:s telefonrådgivning har minskat, och under februari månad nåddes målet om att den ska ligga under 15 minuter i snitt.

Foto: Anne-Lie Andersson

Sörmland2022-03-25 04:45

– Jag är inte beredd att upphandla 1177 i nuläget, eftersom vi tycker att det fungerar bra nu.

Det tydliggjorde hälso- och sjukvårdsregionrådet Jonas Lindeberg (VFP), när frågan debatterades i regionfullmäktige.

Bakgrunden var den interpellation som Ewa Callhammar (L) ställt om 1177. Callhammar frågade bland annat om väntetiderna för dem som ringer 1177 och om kostnaderna för verksamheten.

Under förra året låg medelväntetiden mellan 22 och 44 minuter.

– De siffrorna är jag inte nöjd med. Men, det jag är nöjd med är att under februari så når vi målvärdet, sa Jonas Linderberg.

Det innebär att medelväntetiden inte översteg 15 minuter.

Jonas Lindeberg menar också att kvaliteten på 1177 har blivit bättre sedan regionen tog över driften, som tidigare handlades upp av ett privat bolag. I regionens regi har hänvisningarna till akuten minskat, och fler har i stället fått egenvårdsråd.

Ewa Callhammar pekade dock på flera saker som hon anser brister med 1177. En sak är att många samtal förblev obesvarade förra året. Av 181 794 inkomna samtal besvarades 110 772, 39 procent av dem som ringde fick alltså aldrig något svar. Callhammar befarade att många av de som inte kom fram kan ha sökt sig till akuten eller till nätläkare. Därmed går det inte att veta, om antalet som söker sig till akuten verkligen har minskat, menade hon.

Kostnaderna för 1177 var 16,3 miljoner kronor när det drevs av den externa aktören, mot 21,4 miljoner förra året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!