Ministern berömmer Sörmlandsbussar utan trÀngsel

Sörmlandstrafiken kommer att fÄ cirka 26 miljoner kronor i kompensation för minskade biljettintÀkter. NÄgot som enligt en prognos inte ens tÀcker hÀlften av bortfallet.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) berömmer Sörmlandstrafiken att hantera uppdraget i pandemitider. "Jag har anvÀnt Sörmland som ett föredöme nÀr jag pratat med andra regioner", sÀger han.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) berömmer Sörmlandstrafiken att hantera uppdraget i pandemitider. "Jag har anvÀnt Sörmland som ett föredöme nÀr jag pratat med andra regioner", sÀger han.

Foto: Jessica Gow/TT

Sörmland2020-12-03 06:30

Uppmaningarna frÄn regeringshÄll om att undvika att Äka kollektivt i kombination med att mÄnga sörmlÀnningar har jobbat hemifrÄn har gett effekt. TrÀngseln pÄ de illgröna bussar har minskat avsevÀrt, men med det Àven biljettintÀkterna.

NÄgot som Sörmlandsbördige infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) tog upp nÀr hans turné runt Sveriges regioner hunnit fram till vÄrt lÀn.

– Jag passade pĂ„ att berömma Sörmlandstrafiken för att man skött sitt uppdrag under pandemin. Man har hĂ„llit uppe volymen i kollektivtrafiken riktigt bra, för att motverka trĂ€ngsel. Bland annat har man satt in extrabussar, sĂ€ger han.

Trafikverket har nu fördelat en kompensation till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Det blir totalt tre miljarder kronor för perioden mars till juni, varav 26 miljoner nÄr Sörmlandstrafiken. Det var ocksÄ vad Sörmlandstrafiken sökt.

– Det finns de regioner som dragit ner och sparat in pĂ„ trafiken sĂ„ det blivit trĂ€ngsel. DĂ„ kan de hĂ€r pengarna komma att fördelas om, sĂ„ att exempelvis Sörmland som gjort det bra fĂ„r mer, sĂ€ger Eneroth.

undefined
Sörmlandstrafiken har infört flera ÄtgÀrder under Äret för att minska risken för smittspridning i kollektivtrafiken.

Missnöjet Àr dock stort hos Svensk kollektivtrafik vars prognos för helÄret visar pÄ ett biljettintÀktstapp pÄ drygt 7,4 miljarder kronor. Enligt samma prognos tappar Sörmlandstrafiken 66,3 miljoner kronor i biljettintÀkter i Är. Svensk kollektivtrafik menar att pengarna inte ens tÀcker hÀlften av Ärets förluster och att det blir Ànnu tuffare nÀsta Är, dÄ tvÄ miljarder Àr avsatt som kompensation.

I ett pressmeddelande skriver Svensk kollektivtrafik att det Àr som att betala för snabbnudlar, men stÀlla krav pÄ oxfilé. Hur tÀnker du kring det?

– Jag Ă€r förvĂ„nad över tonlĂ€get. Kollektivtrafiken Ă€r ett ansvar för kommuner och regioner. Det hĂ€r Ă€r första gĂ„ngen som staten hjĂ€lper till pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, med öronmĂ€rkta pengar, tre miljarder i Ă„r och tvĂ„ miljarder nĂ€sta Ă„r. Och den hĂ€r prognosen bygger pĂ„ en vecka i april, sĂ„ vi fĂ„r se hur stort tappet blir i realiteten.

Hur ska det gÄ att bedriva en kollektivtrafik med coronasÀkert avstÄnd pÄ ett ekonomiskt hÄllbart sÀtt?

– Det Ă€r en frĂ„gestĂ€llning vi arbetar med tillsammans med regionernas företrĂ€dare. Det Ă€r klart att det kommer att ta tid att Ă„terskapa förtroendet för kollektivtrafiken. Redan nu subventioneras den och det kanske behövs Ă€nnu mer gemensamma medel framöver om vi ska kunna skapa en smart kollektivtrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!