– Det här är en ytterligare väg in till 1177, förklarar Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 Vårdguiden i Region Sörmland.
Tanken är att chattfunktionen ska erbjuda samma service som när man ringer till 1177. Den som kontaktar 1177 via chatt får först svara på frågor, som sedan behandlas automatisk via AI (artificiell intelligens). Därefter kan patienten få chatta med en sjuksköterska.
Någon utökad bemanning på 1177 med anledning av att man nu inför chattfunktion blir det inte, enligt Sabina Kalaitzis Barrögård. Hon hoppas ändå att chatten ska innebära en avlastning av telefonlinjerna, så att de som föredrar att kontakta 1177 via telefon ska kunna komma fram fortare.
Förutom att 1177 nu har fått en chattfunktion, kommer även regionernas vårdcentraler att erbjuda digitala tjänster framöver. Först ut är vårdcentralen Ekensberg i Nyköping, som redan nu har öppnat en digital rådgivning via chatt. Planen är att alla regionens vårdcentraler under hösten ska införa digitala tjänster, bland annat i form av just chatt.
– Med pandemin så har behovet och förväntan att kunna kontakta vården digitalt ökat betydligt och det är viktigt att vi kan erbjuda det alternativet för våra invånare. Det blir också effektivare på många sätt vilket leder till en ökad tillgänglighet för patienter och invånare, säger Mats Henningsson, chef Hälsoval i Region Sörmland, i ett pressmeddelande.