Sedan tidigare har det funnits möjlighet att chatta med vissa vårdcentraler, både regiondrivna och privata. Nu har tjänsten rullats ut bredare. Alla regiondrivna samt fyra privata vårdcentraler i länet är nu anslutna till "vårdkontakt direkt". Andra privata vårdcentraler har andra system för chatt.
Den som väljer att kontakta vården digitalt får logga in med bank-ID eller med Freja e-ID plus. Därefter finns möjlighet att komma i kontakt såväl med sin vårdcentral som med rådgivningstjänsten 1177.
– Om det bedöms att man behöver egenvårdsråd, kopplas man till 1177, förklarar Eva Neidenström, projektledare på Region Sörmlands utvecklingsenhet.
I chatten görs först en bedömning av patienten med hjälp av artificiell intelligens. Den som bedöms ha störst behov prioriteras högst. Det är en skillnad mot att ringa till 1177, där alla hamnar i samma kö.
– Det här är ett alternativ till att ringa. Men det finns också en högre patientsäkerhet i det här, eftersom man får en prioritering, säger Eva Neidenström.
Någon extra personal för att hantera chattfunktionen har inte rekryterats. Men Eva Neidenström hoppas att den nya tekniken ska vara effektivare, bland annat eftersom den som använder chatten ska hamna rätt direkt, i stället för att exempelvis först behöva ringa 1177, bara för att höra att man bör kontakta sin vårdcentral.
Chatten är bemannad av sjuksköterskor dagtid, men det går att skriva i den även övriga tider på dygnet.
Även BVC går att nå via chattfunktionen.