Stallarholmsbron sliten – ett halvårs renovering väntar

Varje dygn passerar i snitt 3 400 fordon Stallarholmsbron. Det sliter förstås på den drygt 60 år gamla konstruktionen. Därför väntar ett sex månader långt renoveringsarbete med start 1 oktober. "Det är ett stort projekt", berättar Pär Eriksson på Trafikverket.

"Farleden kommer att avlysas medan vi bygger om Stallarholmsbron", säger Pär Eriksson, projektledare på Trafikverket.

"Farleden kommer att avlysas medan vi bygger om Stallarholmsbron", säger Pär Eriksson, projektledare på Trafikverket.

Foto: Lars Kilström

Stallarholmen2022-02-17 04:47

Han pratar om vad som är årets klart mest omfattande vägarbete i Strängnäs kommun.

– Kostnaden kommer uppskattningsvis att hamna på 14–15 miljoner. Snart vet vi vem som har vunnit upphandlingen, berättar Pär Eriksson, Västeråsbaserad projektledare och ingenjör vid Trafikverket.

– Jag arbetar bara med byggnadsverk, i första hand broar i Södermanland.

Under sex månader kommer bron mellan fastlandet och Selaön – som ingår i väg 980 – att utgöra en byggarbetsplats. Samtidigt avlyses farleden som vattenvägen förbinder Strängnäs med Södertälje och Stockholm.

undefined
Pär Eriksson under bron vilken i genomsnitt passeras av 3 400 fordon varje dygn.

– Mindre ekor kan nog smyga förbi närmast strandkanten, men all annan båttrafik blockeras. Vi söker tillstånd hos Sjöfartsverket och de brukar inte nobba oss.

– Att jobbet görs under vinterhalvåret betyder ju att fritidsbåtarna påverkas väldigt lite. Just här passerar heller inte så mycket tung sjötrafik, fortsätter Pär Eriksson.

Enligt den statistik han kollat upp förekommer det däremot mycket tung trafik uppe på själva bron.

– 250 lastbilar och bussar passerar här under ett dygn.

undefined
Stallarholmsbron mellan fastlandet och Selaön fyllde nyligen 60 år.

Bron mäter 172 meter men det är "bara" den öppningsbara delen på 60 meter som byggs om.

– Aluminiumplanken i vägbanan är slitet och en ny överbyggnadskonstruktion behöver installeras. Man kan säga att vi byter ut vägbanan.

Har det med tidigare problem att göra? Tidningen har rapporterat om flera misslyckade broöppningar under 2021.

– Nej, det felet är justerat, vi hittade problemet till slut. Vi åtgärdade detta före jul.

För att inte behöva stänga av bron helt och hållet kommer ett körfält i taget att byggas om.

– Därmed kan ju fordon inte mötas utan vägen blir enkelriktad förbi arbetsområdet, vi ska reglera trafiken med trafikljus på båda sidor om bron, säger Pär Eriksson.

En betongbarriär sätts upp i mitten för att skydda de som utför arbeten på bron från passerande trafik.

undefined
Johannes Swensson spekulerar om vilka av kommunens gator som kan få fräsch asfalt under 2022.

Fotgängare, barnvagnar och cyklister påverkas också. Under de sex månader som arbetet pågår hänvisas de till en provisorisk gång- och cykelbana som hakas på vid brons östra sida.

– Visst blir det en stor trafikpåverkan för Stallarholmsborna, konstaterar Pär Eriksson.

Kan du lova att ni är klara till 1 april 2023?

– Nej, men det är i varje fall planen.

Att bygga en ny bro här är alltså långt ifrån aktuellt?

– Precis, efter kommande renovering bör den här hålla i minst 30 år till.

Har de boende på orten fått vetskap om projektet?

– Det kommer att meddelas via olika kanaler.

undefined
Pär Eriksson från Trafikverket: "Här på höger sida hakas en provisorisk gång- och cykelbana på under renoveringen"

Enligt Peter Miinalainen, projektledare för underhåll vid Trafikverket i Eskilstuna, är det annars relativt tunnsått med vägarbeten i Strängnäs kommun under 2022:

– Inga större byggnationer är på tapeten, heller inga beläggningsarbeten.

Det Peter Miinalainen kan bjuda på är byten av två räcken:

– Dels på väg 990 vid infarten till Bergaåsen nära Hedlandet, dels på avfartsrampen från och till E 20 vid Lunda.

Kommunen står för, och beställer, en hel del asfalteringsarbeten. Någon som Johannes Swensson har koll på:

– I mars–april görs en inventering av gatorna, vilket skick de är i efter vintern. Då får vi en tydlig överblick av vilka som är i behov av ny beläggning. Beslut om vad vi kan göra brukar fattas några veckor innan semestern. Det handlar om ekonomi också.

I många fall inväntar kommunen Sevabs VA-jobb innan asfaltering kan beställas.

Här kan det bli ny asfalt

Här är gator, delar av gator och passager som Johannes Swensson på teknik- och servicekontoret tror ligger bäst till för att få ny asfalt inom en snar framtid.

Mariefred: Långgatan, Djurgårdsgatan, Storgatan, Slottsbrinksvägen.

Åkers styckebruk: Delar av Forsavägen.

Strängnäs: Biskopskvarnsleden från trädrondellen till Lidl, Trädgårdsgatan, Höjdgatan, rondellerna vid Bondegatan/Södertäljevägen, Nygatan/Mariefredsvägen/Djäknegatan samt OKQ8.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!