Två småstäder i norra Sörmland är hemmaplan för två bagerier som olika inriktningar till trots har mycket gemensamt.
Annas hembageri i Mariefred startades 2009 av Anna Schweitz. Hon arbetade som kostchef men tröttnade på flänget och hellre ville baka bröd på ett lite gammeldags vis med ekologiska råvaror. Det började småskaligt med en liten lokal i stadens utkant, men nu jäser företaget ur formen. Inom kort öppnas ytterligare ett bageri, centralt i Mariefred.
– Tanken är att nå fler. Vi har sålt på Bondens egen marknad på torget, och då har vi märkt att folk uppskattar närheten, säger Anna Schweitz.
Hon tror att det stora intresset för bröd, som började för några år sedan, kommer som en motreaktion mot det massproducerade påsbrödet.
– Jag tror att det handlar om hjärtat. Vad är bröd, hur gör man det och varför? Här är det inga hemligheter utan ett hantverk, säger hon.
Hon tror att mathantverk är en generell trend, och att den kommer att hålla i sig länge.
– Det hoppas jag i alla fall. Det har blivit roligt med mat.
Året efter Annas hembageri öppnade Printz bageri med tillhörande kafé i Stallarholmen. Grundaren Maria Printz var kock med eget företag, men bestämde sig att börja om med någonting nytt, lokalt och hållbart. Hon satsade på ekologiska ingredienser och vedugn med stenhäll för smakens skull.
– Redan när vi bestämde att bageriet skulle ligga här visste vi att det skulle vara försäljning även på andra orter, säger Maria Printz.
Den egna brödbutiken i Eskilstuna öppnade bara månader efter att bageriet kom igång. Produkterna finns även hos återförsäljare i Stockholm, Mariefred och Strängnäs.
Maria Printz tror att mycket av framgångsreceptet i hennes verksamhet handlar om ett bra grundkoncept och ett fungerande samarbete inom företaget.
– Det är viktigt att inse vad man är bra på, och vad man inte är bra på. Och så ska man ha delägare och medarbetare som kompletterar en, säger hon.
Det är en lärdom från tiden som kock. Då gjorde hon allt själv, från att hacka lök till att skura golv och sköta bokföringen. Nu är de nio personer som hjälps åt. Några bakar, andra säljer eller kör ut brödet till butikerna.
Även Anna Schweitz tror att det är viktigt att ha fungerande samarbeten. Hennes make Robert blev tidigt involverad i företaget, vilket har underlättat mycket.
– Jag älskar att utveckla nya saker men tycker att det är hemskt tråkigt att göra samma sak, finliret i den dagliga produktionen, säger hon och gläds åt att maken har axlat det ansvaret.
Trots att de båda bagerierna ligger bara någon mil ifrån varandra, tror Maria Printz att kommunen är stor nog åt dem båda.
– Den konkurrens som finns är sporrande och rolig. Vi unnar varandra framgång, säger Maria Printz.
Hon har inga planer på att öppna butik i Mariefred, eller Stockholm heller för den delen.
– Nej, vi vill gräva där vi står. Precis som Annas hembageri vill vi utveckla oss själva lokalt. Folk har en längtan att komma till oss, och vi vill utvinna möjligheter ur det.