Premiäråret 2016 hade Strängnäs officiella julkalender fysisk form, med levande lucköppning i centrala Strängnäs. Den övergick dock till att vara rent digital, ett koncept som slog igenom rejält i fjol.
– Förra året lossnade det med 30 000 visningar på nätet, säger Pernilla Eklund, lucksamordnare och verksamhetsledare på initiativtagande Mitt Strängnäs.
I år går julkalendern, som anordnas av Strängnäs Gille och Mitt Strängnäs, in i ett samarbete med den kommunala Kulturskolan.
– Det känns nytt och dynamiskt. Ett kul sätt att uppmärksamma Strängnäs kultur och historia på. Våra elever tände på idén, kommenterar Kulturskolans chef Agneta Klingberg.
Ett syfte med det nya samarbetet är att stärka "Strängnäskänslan", bland annat genom att engagera fler unga, och av julkalenderns 24 scener spelades en in på just kulturskolan. Det berättar pressansvariga Maria von Beetzen, som också nämner så vitt skilda miljöer som Arsenalen, domkyrkan och en möbelbutik.
– Årets julkalender blir en resa i tid och rum, med inslag av olika delar av Strängnäs, dess historia, kultur och vad ungdomar gör. Det ska vara spännande, så man vill se nästa avsnitt, säger Maria von Beetzen.
Julkalendern sägs passa alla åldrar och avsnitten är bara någon minut långa.
– De håller gott tempo. Vi lever i ett informationssamhälle och det gäller att sticka ut med något som fångar intresset.
– Vi börjar den 1 december, sedan blir det en lucka per dag. Man kan se den på julkalenderns egen Facebooksida och på Mitt Strängnäs hemsida, säger Maria von Beetzen.