"Genomusel idé" låta friskola driva gymnasiet

Skulle en friskoledriven gymnasieskola vara billigare och bättre än den kommunala – eller öka den pedagogiska segregationen?

Lars Larsson och Maria Ehrnfelt har olika uppfattningar om hur kommunens gymnasieelever bäst får sina behov tillgodosedda.

Lars Larsson och Maria Ehrnfelt har olika uppfattningar om hur kommunens gymnasieelever bäst får sina behov tillgodosedda.

Foto: Joakim Serrander

Strängnäs kommun2019-10-08 06:07

Skulle Strängnäs kommun spara pengar om Thomasgymnasiet las ner och andra aktörer tog över eleverna? Frågan väcktes hösten 2017, av dåvarande skolpolitikern Pia Steensland (KD).

Förslaget lyftes dock aldrig formellt och i kommunens pågående förhandlingar med fastighetsägaren är huvudspåret att Thomasgymnasiet ska bli kvar på campus – men då måste hyreskostnaden sänkas rejält.

Parallellt undersöks fler alternativ, bland annat att göra om kommunhuset till skola och bygga ett nytt kommunhus vid resecentrum. Ett tredje alternativ är ett helt nytt bildningscenter vid resecentrum.

Nu lyfter intressegruppen Strängnäs ekonomiska råd tanken på att låta en friskola ta över gymnasiet – och därigenom frigöra kommunen från de omstridda hyresavtalen. 

Det skulle ge en såväl billigare som bättre gymnasieskola, tror rådet.

"En prestigeaktör skulle ha bra signalvärde, exempelvis Europaskolan. Det skulle även höja kommunens anseende som skolkommun", skriver den tidigare kulturpolitikern Lars Larsson (M) och nuvarande kommunstyrelseledamoten Jan Rudengren (L) i rådets debattartikel.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande Maria Ehrnfelt (M) är minst sagt skeptisk:

– De är ute och cyklar. Vill man skapa ännu mer segregation och dra undan mattan för de elever som ska ut i yrkeslivet är det helt rätt väg att gå. Vill man ge alla elever likvärdiga möjligheter till utbildning och arbete, är det fel väg.

– En genomusel idé, sammanfattar Maria Ehrnfelt och hänvisar till Thomasgymnasiets elevunderlag.

– Det är en hög andel pojkar och en hel del elever från hem utan högre akademisk utbildning. Vi har alltså ungdomar från olika etniska och sociala bakgrunder, vilket skapar en unik mötesplats. Det här hanterar Thomasgymnasiet väldigt bra. 

Hon poängterar att skolan har bra resultat på de yrkesförberedande programmen, som saknas på exempelvis Europaskolan.

– De här programmen är jättebra. Jag förstår inte alls hur de tänker med sitt förslag, som jag bara ser kan bidra till pedagogisk och annan segregation. De kan räkna på vad det skulle kosta samhället i stället.

Lars Larsson replikerar:

– När det kommer till de praktiska linjerna är Thomasgymnasiet bra, inga problem. Vad vi har tänkt på är framför allt de teoretiska linjerna. Vi konstaterar att man under en lång följd av år inte lyckats fylla de här kurserna och att det ekonomiskt inte gått ihop. Nu måste man hitta en annan lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!