Hon arbetar som konsult och anlitas ofta av Trafikverket.
– Jag har varit där och tittat på platsen och ska så småningom även besiktiga passagen, säger Johanna Arrendal.
I september startade arbetat med att byta ut den slitna vägtrumman där Eldsundsån rinner under 55:an.
Sedan dess har trafiken letts om över gamla övningsfältet på mestadels provisoriska vägar.
– Arbetet vid vägbanken flyter på som planerat. Vi kanske blir klara tidigare än den 18 november, vilket varit vårt mål, säger Martin Larsson, projektledare på Trafikverket.
Tidigare nämnda rör är 33 meter långt och mäter 400 millimeter i diameter.
Det återfinns en bit upp på vägbanken, ungefär i höjd med den större trummans hjässa.
– Faunapassagen, eller djuråtgärden som vi också säger, måste ligga i paritet med den för att undvika den högsta vattennivån, berättar Johanna Arrendal.
Större arter som älgar och rådjur kan naturligtvis inte ta sig igenom röret, men däremot hoppas och tror Johanna Arrendal att till exempel utter, räv, grävling och bäver kommer att frekventera betongtrumman.
– Utter och bäver föredrar att gå framför att simma i vattendrag där det kan vara strömt, förklarar Johanna Arrendal.
Hon kallar faunapassagen för en nödlösning.
– Men det är bra att så många arter som möjligt undviker biltrafiken.
Blir det svårt att lära djuren att välja den här vägen?
– Det kan variera. Ibland går det fort att anpassa sig, medan andra djur kanske behöver ett helt år på sig för att hitta nya vägar.
När arbetet på 55:an är klart senare i höst kommer den provisoriska vägen att rivas.