Området ingår i Strängnäs etableringspark – totalt 140 hektar som planlagts för industri och handel i anslutning till riksväg 55 och på båda sidorna om E 20. Kommunen äger cirka 80 hektar, Kilenkrysset resten.
Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Stuart (M) berättar om jätteprojektet och hur det med tiden ändrats, vilket nu fått kommunen att vilja ändra detaljplanen för just de aktuella 20 hektaren.
Den befintliga detaljplanen antogs 2004.
– Vi såg då att vi behövde stora ytor till vad vi förväntade skulle bli stora etableringar. Några sådana har det blivit, men nu har vi fler förfrågningar från mindre aktörer som gärna vill bygga och etablera. Därför har vi tänkt om och styckar nu upp i mindre tomter.
Befintliga etableringar i grannområdet, alltså bensinstationerna och snabbmatskedjorna i Biskopskvarn, ligger på Kilenkryssets mark.
Därifrån drar en avspärrad vägstump, kant i kant med E 20, vidare ett par hundra meter – in på kommunal mark. Förslaget till ny detaljplan löper sedan vidare i sydostlig riktning, där 20 hektar alltså ska bli fler och mindre tomter än först planerat.
Den nya detaljplanen ska alltså göra företagsmarken mer uppstyckad, och förhoppningsvis mer lättsåld.
– Det är ett fantastiskt skyltläge här, så de som vill synas får alla möjligheter att göra det, säger Magnus Stuart.
Vilka slags verksamheter som visat intresse för Biskopskvarn varierar, säger han.
– Det är allt från service av olika slag till produktion – av större saker – men ingen förfrågan har gått så långt att jag kan berätta om den i dag.
Magnus Stuart säger att förhoppningen är att nämnden kan godkänna den justerade detaljplanen ganska snabbt. Enligt förslaget till beslut är målet ett antagande under det första kvartalet 2020.
– Förhoppningsvis kan vi se några första spadtag redan under nästa år.
De nya och mindre tomterna kommer att marknadsföras via olika webbsidor, nätverk och mun mot mun-metoden – och så klart på plats, via skyltning utmed E 20.
När området väl är färdigexploaterat, på längre sikt, väntas kommunen ha fått en nettointäkt på närmare 35 miljoner kronor.
– Det är en viktig intäkt, men vi gör det inte i första hand för att tjäna pengar utan för att möjliggöra för nya och befintliga företag att utvecklas, och för människor att bo här men också pendla till jobb i Strängnäs, säger Magnus Stuart.