Arsenalen får utmärkelse

Bästa museet i Sverige. Det kan Arsenalens personal utan överdrift berätta för alla besökare.

Foto:

Strängnäs2015-01-22 17:00

Det är en vanlig vardagsmorgon mitt i veckan och försvarsfordonsmuseet Arsenalen har inte slagit upp portarna för dagen. Personalen är på plats i det kombinerade kaféet och presentshoppen.

– Vårt mål är att varje besökare ska vara nöjd oavsett om de bara har fikat eller om de har spenderat åtta timmar här och sett allt, säger Maria Hägerbaum, evenemang och marknadsföring vid Arsenalen.

Det relativt unga fordonsmuseet öppnade i juni 2011. Det är väl etablerat och har börjat göra sig ett namn även utanför landets gränser. Förra året kom besökarna från 40 olika länder från samtliga befolkade världsdelar.

Nu börjar Arsenalen och dess personal att skörda frukterna av arbetet. Webbplatsen turistmål.se innehåller närmare 11 000 svenska turistmål över hela riket. I kamp med 168 andra museer så har Arsenalen mottagit webbplatsens utmärkelse som årets turistmål år 2014. Ett besked som Isabella Hedenstrand Nastri, som sköter butik och evenemang, glatt mottog.

– Shit va roligt, tänkte jag. Det är en jättefin utmärkelse och vi får uppskattning för det vi faktiskt gör, säger hon.

Museichef Stefan Karlsson litade först inte på beskedet.

– Jag tänkte att det var ett skämt, säger han, men intygar att han snabbt insåg att det fanns tyngd bakom orden.

Han tror att en del i framgången kommer av att Arsenalen inte ständigt "predikar för samma församling".

– Här ska man mötas av en bra miljö och det är enhetligt och rent. Ribban vi lägger är hög när det gäller hur det ser ut. Många som kommer har förutfattade meningar och tror att det här ska vara ett gammalt dammigt garage för militärnördar, säger han.

Arsenalen har något för fler än militärhistoriker. Här finns förutom fordon, en lekhörna, en figurutställning och ett dataspel.

– De typiska besökarna är barnfamiljer med barn upp till 12 år, säger Stefan Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om