Betyget för kommunens service till företagare klart

"Ett fantastiskt bra resultat, inte bara för inköpsenheten utan för hela organisationen", säger kommunens inköpschef Mats Lange om betyget för servicen kring upphandlingar, som mätts första gången.

"Ett fantastiskt bra resultat, inte bara för inköpsenheten utan för hela organisationen", säger kommunens inköpschef Mats Lange om betyget för servicen kring upphandlingar, som mätts första gången.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2021-04-25 20:24

Varje år mäter Strängnäs kommun hur nöjda eller missnöjda de lokala företagarna är med den myndighetsservice de får. Nu är betyget för 2020 klart.

Det blir 79 poäng av 100 möjliga, vilket kommunen på sin hemsida bedömer som "riktigt bra".

– Vi har under ett antal år haft väldigt stort fokus på att förbättra vårt företagsklimat och det är det jobbet vi nu ser resultatet av, säger Magnus Stuart, ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Det som betygssätts är bemötande, kompetens, tillgänglighet, rättssäkerhet, effektivitet och information. Högst helhetsbetyg (87) får miljö- och hälsoskydd, följt av markupplåtelse (82) och brandskydd (80).

Betygen som drar ner snittet får bygglov (75), livsmedel (75) och serveringstillstånd (74), varav de två sista ofta omfattar samma företagare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!