Tidningen besökte Lars Lenne som sedan invigningen 2017 bor pÄ markplan av Bovieran pÄ VarpvÀgen. Den löper parallellt med KilenvÀgen, gamla E 20. DÀremellan finns bara en gÄng- och cykelbana.
â Just nu Ă€r det lĂ„gsĂ€song, men du skulle vara hĂ€r mellan sju och nio pĂ„ morgonen, eller pĂ„ kvĂ€llen â dĂ„ gĂ„r det undan.
Sommaren 2020 kom tvÄ farttavlor pÄ plats, som blinkar rött respektive grönt och visar fordonens hastighet.
En klar förbÀttring för de boende?
Inte enligt Lars Lenne.
â Jag Ă€r ingen gnĂ€llgubbe, men nĂ„gon jĂ€kla mĂ„tta fĂ„r det vara.
Kommunens senaste mÀtning var i juni 2020.
â Jag har för mig att vi just dĂ„ hade satt upp farttavlorna, sĂ€ger Maria Sigurd, trafikhandlĂ€ggare pĂ„ kommunen.
Resultatet blev en snitthastighet pÄ 54 km/tim och 69 484 fordon pÄ Ätta dygn. Om man skulle utgÄ frÄn att merparten av trafiken Àr mellan klockan 6 och 22 blir det ungefÀr 500 fordon i timmen.
â Inte mĂ„nga respekterar 40, sĂ€ger Lars Lenne.
Grannen Beryl Modigh Nordberg instÀmmer:
â Jag hĂ„ller med om allt Lars sĂ€ger. Vi skulle behöva fler poliskontroller. Vi lĂ€ste i fjol att de hade tagit sĂ„ mĂ„nga fortkörare pĂ„ kort tid att det pĂ„minde om ett abborrgrund, sĂ€ger hon.
SÄ fort nÄgon hÄller kring 40 kilometer i timmen bildas köer, enligt Lars Lenne.
â NĂ€r lastbilar kommer upp i 60â70 kilometer i timmen skriker det i hela huset. Ibland roar jag mig med att sitta och rĂ€kna. Det kan passera 25 lĂ„ngtradare pĂ„ en timme.
Familjens uteplats Àr bÄde rymlig och mysig, men att föra ett normalt samtal Àr snudd pÄ omöjligt för allt buller frÄn KilenvÀgen.
â Man oroar sig för barn som ska till och frĂ„n skolan och korsar vĂ€gen. Förr eller senare kommer det att ske en olycka hĂ€r, sĂ€ger Lars Lenne.
Kommunens Maria Sigurd igen:
â Det Ă€r svĂ„rt för oss att göra andra insatser Ă€n att sĂ€tta upp farttavlor. BetrĂ€ffande buller ska man prata med kommunens miljöenhet.
Stadsmiljöchefen Anders Ekman:
â Vi har tvĂ„ infartsvĂ€gar till StrĂ€ngnĂ€s, och de som Ă„ker frĂ„n StockholmshĂ„llet svĂ€nger förstĂ„s av vid Biskopskvarn och dĂ„ passerar de KilenvĂ€gen. Vi kan ju hoppas pĂ„ ett alternativ till, en avfart vid Södra kyrkogĂ„rden sĂ„ att flödet fördelas. En annan lĂ€ttnad fĂ„r vi nĂ€r det blir en busslinje till Larslunda med hĂ„llplats vid FĂ„rhusvĂ€gen.
En hÄllplats Àr aktuell nÀr badhuset stÄr klart 2024.