På Sandavägen svischar bilarna förbi i 70. Vägen är kurvig och sikten är dålig. Det finns ingen vägren alls, bara diken på båda sidorna. I Märinge by, halvvägs till Sanda, bor ett trettiotal familjer med många barn.
– Jag vill inte låta mina barn cykla till skolan. Och jag har dåligt samvete när jag tar bilen till motionsspåret, det känns inte bra ur miljösynpunkt, säger Ann-Sofie Staaf som bor i Märinge by sedan 12 år.
Hennes granne Thomas Öqvist håller med.
– Vi vuxna vågar knappt själva cykla på Sandavägen, säger han.
Sedan drygt ett och ett halvt år har de tillsammans med sina grannar i samfälligheten arbetat för att få till en gång- och cykelväg intill Sandavägen, från Enhammar till Björktorp. Och de spar inget krut. När de vände sig till kommunen fick de uppmaningen att vara engagerade medborgare, så det har de varit. De har mejlat, lämnat in förslag och legat på.
– Vi yttrade oss också om kommunens cykelplan. Den tar slut vid Enhammar och når inte hit ut, säger Peter Hellsten, en av de engagerade byborna.
Anledningen är att Trafikverket ansvarar för Sandavägen, inte kommunen. Men Trafikverket tar inte egna beslut om att bygga cykelbanor, men kan i ibland bistå med pengar om det finns med i en plan från ett regionförbund. I ett regionförbund kommer flera kommuner överens om hur statliga pengar ska investeras i till exempel cykelvägar. I regionförbund Sörmlands plan för de kommande tre åren finns inte någon cykelväg till Björktorp.
Byborna i Märinge har även använt sig av kommunens nya e-förslag för att få uppmärksamhet till sin cykelväg. De har gjort egna uträkningar och kartor för att demonstrera hur man skulle kunna göra.
– Vi har gjort beräkningar utifrån de som kommunen har gjort i sin cykelplan. Det skulle kosta drygt 2 000 kronor per längdmeter, säger Peter Hellsten.
Förslaget har över 110 röster mer än de 30 som krävs för att förslaget ska gå vidare till behandling. I augusti ska teknik- och fritidsnämnden börja titta på förslaget. Ordförande Marianne Andersson (C) har själv provcyklat på Sandavägen:
– Det är kurvigt och dålig sikt. Cykelbanan är en god tanke, eftersom fler och fler bosätter sig där ute. Men det handlar om pengar, säger hon.
Hon berömmer bybornas engagemang.
– De har gjort ett bra arbete. Jag tror säkert att den här cykelvägen kan bli av i framtiden, frågan är bara när. Vi har uppmanat områdesstyrelserna att prioritera trafikfrågor, och ska ha ett möte med dem om det i höst.
I Märinge by hoppas man att cykelvägen blir förr snarare än senare.
– Nästa steg blir väl att bjuda hit politikerna. Har man inte varit här och tittat förstår man inte hur allvarligt det är. Vi vill att det händer något innan det inträffar en olycka, säger Thomas Öqvist.
Byborna känner inte att de har mycket hjälp att hämta hos Aspö-Tosteröstyrelsen.
– Vi är inte så många, men vi driver bara en fråga. Om vi kan få invånarna i Björktorp och Sanda att engagera sig kan vi nog påverka mer, säger Peter Hellsten.