Kontot kapades – bedragare köper annonser i hennes namn

Carina Eriksson fick sitt företagskonto på Facebook kapat. Strax därpå rasade det in fakturor på flera tusentals kronor för annonskampanjer hon inte beställt. "Det är de som styr allt", säger hon.

Carina Eriksson har polisanmält bedragarna, men har låga förhoppningar om att någon form av rättvisa kommer skipas.

Carina Eriksson har polisanmält bedragarna, men har låga förhoppningar om att någon form av rättvisa kommer skipas.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2023-10-29 13:47

Den 19 september trillar ett mejl in i Carina Erikssons inkorg.

Mejlet ser ut att komma från Meta, som är Facebooks moderbolag, som vill meddela Carina Eriksson om att hennes företagssida har stängts ner på grund av ett inlägg som bryter mot deras riktlinjer.

"Om du anser att vårt beslut är orättvist, kan du skicka in en begäran om granskning genom att använda formuläret nedan."

Carina dubbelkollar och tycker att mejlet ser legitimt ut. Hon trycker sig in på formuläret och fyller i sina inloggningsuppgifter.

– Jag hade precis lagt en beställning på en Facebook-annons om de barnböcker jag skrivit. Hade jag inte fått det här mejlet så nära den beställningen hade jag nog varit mer misstänksam och låtit bli att klicka, säger hon.

I samma stund som hon gör det är det kört.

undefined
Mejlet från den falska avsändaren. I meddelandet står att Carina Erikssons konto stängts av tillfälligt för att ha brutit mot hemsidans riktlinjer.

För att komma in på Carinas företagskonto behöver man gå igenom en sorts tvåstegsverifiering, där man skriver in både sitt lösenord och en säkerhetskod som man får skickad till sig. Utan att veta om det ger hon bedragarna både lösenordet och koden när hon fyller i sina uppgifter i deras formulär.

Men det är inte förrän tre dagar senare som hon börjar märka att någonting konstigt ens har inträffat.

– Jag kom inte in på varken Facebook eller chattjänsten Messenger.

Bedragarna lyckades via formuläret som Carina fyllt i byta lösenordet till hennes konto, samt ändra vilket telefonnummer och vilken mejladress som var kopplad till kontot.

undefined
Carina Erikssons åtkomst till sitt eget företagskonto har blivit begränsat.

Initialt gick det inte heller att göra någon felanmälan, då Carina fick upp meddelanden om att hennes konto inte längre existerade. Efter många slitiga timmar med sonens hjälp lyckades hon till slut hitta ett sätt att anmäla problemet.

– Jag kunde få in en anmälan via Meta. Man är företagare hos dem, och då kanske de är lite mer rädda om en.

Efter det hände ingenting. På två veckor. Tills Carina till slut fick ett meddelande från Nordea.

– Det stod att jag skulle kontakta dem omedelbart och att de hade spärrat mitt kort.

Via banken fick hon veta att det hade varit "konstig aktivitet" kopplat till hennes bankkonto: någon hade försökt köpa annonser på Facebook – fem stycken köp på 7 500 kronor vardera, som alla hade avstyrts av banken.

undefined
Carina Eriksson har polisanmält bedragarna, men har låga förhoppningar om att någon form av rättvisa kommer skipas.

Hon bestämmer sig samma dag för att göra ett nytt försök att komma in på sitt Facebook-konto på egen hand. Och till slut, efter många om och men, lyckas hon ändå koppla sin egen mejladress till kontot.

– Fråga mig inte hur jag gjorde, för det vet jag knappt själv, säger Carina.

Hon lyckas även få bort bedragarnas mejladress från kontot och byta till ett nytt lösenord.

– Jag och min son satt flera timmar och försökte. Flera gånger var vi nära på att ge upp, men till slut kom vi in.

undefined
På Carina Erikssons konto ligger dels hennes egna uppgifter inlagda med "delvis åtkomst". Sedan ligger också en person med "fullständig kontroll" kvar, som kallar sig för "Carina Erik" och ser ut att använda sig av en brittisk hotmail-adress.
undefined
Några av de stora belopp som spenderats på diverse reklamkampanjer via Carina Erikssons konto.

Tyvärr var inte striden över riktigt än.

Bedragarna hade lyckats lägga till två administratörer på Carinas företagskonto, och hade dessutom hittat ett sätt att begränsa hennes egen åtkomst.

– Jag kan titta på vad de gör, men jag kan inte göra något. Det är de som styr allt.

Carina visar på datorskärmen hur hon i realtid kan se allting som bedragarna försöker göra.

– Det är ju direktsändning, det här. Så fort jag klicker på uppdatera så har de gjort någonting. Det är skitläskigt.

Bedragarna lyckades inte få ut några pengar från Carinas bankkort, som sedan tidigare var kopplat till hennes Facebook-konto. De har då istället kopplat något för Carina helt främmande bankkonto, som de gör enorma köp med.

Vet du vem det tillhör?

– Nej, säg det den som vet. Det är inte jag som betalar men det är ju någon som gör det. Och var de har snott det kortet, eller var det kommer ifrån, det vet jag inte.

Det är inte heller några småsummor som personen bakom det nya kortet debiterats. Hittills har bedragarna använt kortet för att köpa annonskampanjer för över 100 000 kronor.

– Jag har försökt fråga min bank vem det kortet tillhör, men de kunde inte säga någonting. Jag gav dem de uppgifterna som ett tips, så får de göra vad de vill med det.

Trots att det inte längre är Carinas kort som är kopplat till köpen är det fortfarande hennes momsregistreringsnummer som används. För varje köp skickas en ny rapport till Skatteverket. Dessa rapporter är tänkta att användas så att Carina kan göra momsavdrag i sin redovisning, men hon kommer nu istället att behöva kontakta myndigheten och säga att det är inte är hon som står bakom alla de köp som bedragarna gjort.

undefined
En av många fakturor som betalats för reklamkampanjerna på Facebook. Lyckligtvis nog för Carina Erikssons del så lyckades hon spärra sitt eget kort, men bedragarna betalar nu annonserna med någon annan persons bankkort.
undefined
På bilden kan man se de webbsidor som marknadsförs i reklamkampanjerna som bedragarna använder Carinas konto för.

Vad är det då för slags annonskampanjer som bedragarna betalar för?

Trots Carinas begränsade tillgång till sitt konto kan hon ändå ta reda på svaret: bantningspiller.

Annonserna i sig börjar med en bild på en tårta som visas några sekunder innan den amerikanska kändisen Lori Greiner från tv-programmet Shark tank visas i bild, där hon till synes verkar prata gott om de marknadsförda produkterna. Kollar man närmare ser man dock att Greiners mun inte synkar med det som sägs i videon.

Enligt det statistikverktyg som Carina fortfarande har tillgång till kan hon se att annonserna är riktade främst till kvinnor över 65 bosatta i USA.

undefined
Pengarna som dras från den okända personens bankkort spenderas på reklamkampanjer för viktminskningspiller.

Redan den 7 oktober skickade Carina in en anmälan till Meta om att hennes konto blivit kapat. Men responsen från företaget har varit sval.

– Det står att de brukar lösa det mesta inom max 48 timmar. Är det komplicerade fall så kan det ta längre tid. Men jag har inte hört någonting från dem.

– Att få kontakt med Facebook som privatperson går ju inte. Det är helt omöjligt. Just det här känns ju inte som att det borde vara ett särskilt komplicerat fall. Varför kan de inte bara få bort dem?

Har du någon möjlighet att bara stänga ner hela kontot och börja om på nytt?

– Nej, eftersom det hela tiden ligger en skuld för en av deras annonskampanjer så skulle jag först behöva betala den.

Efter en hel del arbete och mejlande fick Carina till slut ett samtal från en representant från Meta.

– De ringde och sa att de hade kommit igång och att de skulle höra av sig så snart som möjligt med hur det går i processen. Han sa att de skulle försöka få bort all främmande aktivitet på mitt konto och att jag inte skulle förlora några pengar.

Den 21 oktober får hon svar från Meta. I mejlet står det att ärendet är löst. I verkligheten är Carina lika långt ifrån att få tillbaka sitt konto som hon var i början.

"Det är viktigt för oss att veta om vi gör ett bra jobb. Jag vill gärna veta vad du tycker om den hjälp du fick. Om du har tid får du gärna besvara den här korta undersökningen på 15 sekunder", går det att läsa i mejlet. I samband med meddelandet har ärendet också raderats.

Menar de alltså att problemet ska vara åtgärdat trots att du fortfarande inte har tillgång till kontot och det finns en aktiv skuld på tusentals kronor?

– Exakt så illa är det. Inget ärende finns kvar och har aldrig funnits ser det ut som. Inte ens en knapp att ta kontakt med igen, säger Carina Eriksson.

Tidningen har sökt Facebook/Meta.

undefined
Utöver Carina Eriksson finns två andra administratörer inlagda för Carinas företagskonto. De andra profilerna verkar dock vara två totalt uppdiktade personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!