Sverige har förbättrat sina resultat i Pisa, en internationell undersökning som med tre års mellanrum vill visa hur väl 15-åriga elever är rustade att möta framtiden. Kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap har jämförts i 79 länder.
Samtidigt har Strängnäs kommun nyligen placerat sig i botten av den svenska jämförelsen Bästa skolkommun, där bland annat elevernas meritvärde i årskurs 9, andelen nior som får godkänt i alla ämnen och andelen elever som fullföljer en gymnasieutbildning bidrar till resultatet.
Maria Ehrnfelt (M), ordförande i Strängnäs kommuns barn- och utbildningsnämnd, vill inte göra någon koppling mellan de två jämförelserna då de är olika till sin karaktär.
– Men det är jättepositivt att vi går framåt i Pisa, förhoppningsvis kan det ge positiva följdeffekter för skolan inte bara i Strängnäs utan i hela Sverige. Det har varit mycket negativt om lärarbristen, exempelvis. Att vi nu höjer oss kan göra något för läraryrkets status, det är ett kvitto på att det görs något bra, säger hon.
Läsförståelse, som varit huvudområdet i den senaste Pisa-undersökningen, är något som Strängnäs kommun valt att prioritera, berättar Maria Ehrnfelt.
– Det är ett område där vi har brustit. Har man inte läsförståelsen så kommer man inte klara skolan, det hänger ihop. Även studieron är något vi fokuserar på, vi har insatser på både Paulinska skolan och Åkerskolan för att fånga upp elever som skapar oro.
Pisa-resultatet som presenterades på tisdagen bygger på prover som gjordes under 2018. I Sverige deltog drygt 5 500 elever från 223 skolor. Vilka skolorna är omgärdas av sekretess, men enligt Maria Ehrnfelt ska det inte vara någon av Strängnäs kommunala skolor.
På deltagande skolor avgjorde slumpen vilka elever som fick göra det två timmar långa datorbaserade provet, där stor vikt läggs vid att kunskaper och färdigheter ska kunna användas i ett sammanhang. Att tolka, söka, inhämta och bedöma information, tolka processer och lösa problem är centralt.
I 2012 års jämförelse uppnådde Sverige sina hittills sämsta resultat. Jämfört med Pisa 2015 är den nu uppmätta ökningen inte tillräckligt stor för att den ska vara statistiskt säkerställd. Men Sveriges resultat är över OECD-ländernas genomsnitt i de tre ämnesområdena och tillbaka på samma nivå som 2006.