I höstas inledde kommunen ett nytt arbete för att förbättra elevernas läskunnighet. Första steget var en analys av nuvarande brister, och de kan anses vara graverande.
På de kommunala grundskolorna har 27 procent av eleverna upp till årskurs sex svårigheter att läsa eller att förstå det de läser. På friskolorna är siffran något lägre, enligt grundskolechefen Tommy Olsson, men även här finns problemet.
Hanna Lindahl som sitter i barn- och utbildningsnämndens är chockad över siffrorna.
– Vi måste ta tag i frågan på allvar, det är inget som vi löser i år. Men läsningen är grundläggande, det går inte att lära sig någonting annat om man inte kan läsa.
Även nämndens ordförande Kenneth Larsson (M), vars parti har initierat satsningen på läskunskaper, är oroad:
– Jag tycker att det är förfärande att det är på det här viset.
Han fortsätter:
– Det här en indikator på att vi verkligen måste fokusera på området. Vi kan inte tillåta oss att ha den nivån framöver.
Kom den här statistiken verkligen som en överraskning?
– Jag tror att det ibland behövs just den här återkopplingen med konkreta siffror för att man ska se vad som ska göras. Samtidigt är problemet generellt och inte bara ett kommunalt misslyckande.
Tommy Olsson instämmer i den analysen. Enligt honom ligger snittet på elever som har svårigheter att läsa på 25 procent i hela landet. Strängnäs avvikar alltså inte särskilt mycket.
Ändå är siffran alarmerande, säger han:
– För mig är läsförståelsen bland det absolut viktigaste man kan jobba med i skolan. Ytterst är det en demokratifråga: Kan jag inte ta till mig vad det är för budskap i en text, så kan jag inte fullt ut delta i ett demokratiskt samhälle.
Men även rent pedagogiskt är läskunnigheten essentiell.
– Det är en nyckelkunskap som spelar roll för alla ämnen i skolan, säger Tommy Olsson.
Läsproblem kan även ses som en av anledningarna till de dåliga skolbetyg som råder i kommunen sedan en tid tillbaka.
I en färsk delårsrapport skriver barn- och utbildningskontoret att den bristande läsförståelsen "påverkar resultaten i samtliga ämnen som innehåller läsning, och därmed gymnasiebehörigheten".
Även prognosen för nuvarande läsåret är dyster. Baserad på höstens betyg skulle bara 64 procent av niorna på de kommunala grundskolorna bli behöriga för gymnasiet, konstateras i samma rapport.