En ny, vit skylt med blÄ text som förkunnar att hÀr ligger StrÀngnÀs FÀrghandel sitter pÄ den tidigare Coloramabutiken intill FjÀrrvÀrmeverket Sevab pÄ Dammgatan i StrÀngnÀs.
Kunderna kommer dock att kÀnna igen sig i butiken och dess utbud, förklarar personalen. Att till exempel kunna fortsÀtta ha ett stort fÀrgsortiment av varumÀrket Alcro, som framför allt butikens klientel som Àr proffsmÄlare har vant sig vid att arbeta med, Àr ett av skÀlen till att StrÀngnÀs FÀrghandel vÀljer att gÄ sin egen vÀg.
Efter det att Mestergruppen, som tidigare köpt aktiemajoriteten i kedjan Happy Homes, nu Àven köpt affÀrskedjan Colorama, blev det aktuellt för dess medlemmar att byta leverantör börja sÀlja ett annat varumÀrke, berÀttar Ulf Sporrong som jobbar i StrÀngnÀs FÀrghandel.
â DĂ„ valde vĂ„r Ă€gare, Tony Larsson, att vi skulle bli en fristĂ„ende butik.
NÀr tidningen besöker fÀrgbutiken en vardagsförmiddag Àr det ganska lugnt. En kvinna kikar pÄ konstnÀrsmaterial och en man fÄr hjÀlp med nÄgot i avdelningen för utomhusfÀrg, nÀr en yrkesmÄlare kommer in och ska hÀmta en bestÀllning.
MÄlaren Àr vÀlkÀnd i butiken och han och sÀljaren Magnus Delfs gör gemensam sak i att försöka besvara frÄgan om vad StrÀngnÀsborna helst vÀljer för kulör nÀr de ska mÄla om hemma.
Efter lite dividerande kommer de fram till att vitt och sÄ kallat Stockholmsvitt Àr passé. Det som mÄnga efterfrÄgar i dag Àr brunbeige kulörer och det som kallas greige, alltsÄ nÄgonting mittemellan grÄtt och beige och kanske Àven Ät det gröna hÄllet.
â Jag upplever att folk har blivit lite modigare i sitt val av kulörer, sĂ€ger Magnus Delfs, som gillar den pĂ„gĂ„ende trenden med mer fĂ€rgstarka hem.
â Folk Ă€r trötta pĂ„ allt med krig, och inflation och rĂ€ntor, och vill ha lite glĂ€dje omkring sig, tror han.
PÄ frÄgan om vad som Àr StrÀngnÀsbornas favorittapet finns en klar etta pÄ topplistan, sÀger Magnus och visar tapeten Dahlia Garden i olika fÀrgstÀllningar frÄn svenska BorÄstapeter.
Hemmafixandet var redan en gigantisk trend nÀr pandemin bröt ut. DÄ exploderade branschen, för att sedan drabbas av en rejÀl dipp.
Nu tycker i alla fall Magnus Delfs att det verkar som om folk Àr sugna pÄ att förnya i sina hem igen och att det Àr Ànnu mer fokus pÄ att göra saker sjÀlv för att spara in pÄ kostnaden för hantverkare. Det mÀrks bland annat pÄ vilka produkter som sÀljer bra, sÀger han.
SÄ kallade non woven-tapeter (papperstapet med inslag av polyester) som Àr lÀtta att sÀtta upp Àr ett exempel och den relativt nya produkten vinyl-klick-golv, som Àr förhÄllandevis lÀtt att lÀgga sjÀlv och sÄ tunt att man inte behöver höja dörrar, Àr exempel pÄ det.
Det som en lokal fĂ€rghandlare med en fysisk butik kan erbjuda sin kunder Ă€r att lĂ„na hem tapet- eller fĂ€rgprover och se hur det ser ut i sitt eget ljus, hemma. Det kan skilja sig rejĂ€lt frĂ„n upplevelsen i butiken â eller bilder pĂ„ nĂ€tet, berĂ€ttar Magnus Delfs.
â Det trĂ„kiga Ă€r nĂ€r nĂ„gon gör det, bara för att skriva upp artikelnumren och sedan bestĂ€lla tapeterna nĂ„gon annanstans.
Men ofta kommer kunderna tillbaka, och gÀrna flera gÄnger innan de bestÀmmer sig.
â MĂ„nga kommer in tre gĂ„nger innan de fattar beslut. VĂ„rt jobb Ă€r att kunderna ska trivas och kĂ€nna sig trygga, vi erbjuder service och kunskap, sĂ€ger Magnus Delfs.