StrÀngnÀs FÀrghandel plockade ner Colorama-skylten

Efter flera strukturaffÀrer inom den svenska fÀrghandeln och hemmafixarbranschen har den tidigare Coloramabutiken i StrÀngnÀs lÀmnat kedjan och blivit en fristÄende butik. DÀr tÀnker personalen fortsÀtta ha koll pÄ vad StrÀngnÀsborna vill ha.

StrÀngnÀs FÀrghandel fortsÀtter under egen flagg med samma leverantörer som tidigare.

StrÀngnÀs FÀrghandel fortsÀtter under egen flagg med samma leverantörer som tidigare.

Foto: Catarina Nitz

StrÀngnÀs2024-03-21 18:00

En ny, vit skylt med blĂ„ text som förkunnar att hĂ€r ligger StrĂ€ngnĂ€s FĂ€rghandel sitter pĂ„ den tidigare Coloramabutiken intill FjĂ€rrvĂ€rmeverket Sevab pĂ„ Dammgatan i StrĂ€ngnĂ€s. 

Kunderna kommer dock att kĂ€nna igen sig i butiken och dess utbud, förklarar personalen. Att till exempel kunna fortsĂ€tta ha ett stort fĂ€rgsortiment av varumĂ€rket Alcro, som framför allt butikens klientel som Ă€r proffsmĂ„lare har vant sig vid att arbeta med, Ă€r ett av skĂ€len till att StrĂ€ngnĂ€s FĂ€rghandel vĂ€ljer att gĂ„ sin egen vĂ€g. 

Efter det att Mestergruppen, som tidigare köpt aktiemajoriteten i kedjan Happy Homes, nu Àven köpt affÀrskedjan Colorama, blev det aktuellt för dess medlemmar att byta leverantör börja sÀlja ett annat varumÀrke, berÀttar Ulf Sporrong som jobbar i StrÀngnÀs FÀrghandel.

– DĂ„ valde vĂ„r Ă€gare, Tony Larsson, att vi skulle bli en fristĂ„ende butik. 

StrÀngnÀs FÀrghandel har lÀmnat Colorama och Àr nu en fristÄende butik och behÄller sitt tidigare sortiment.
StrÀngnÀs FÀrghandel har lÀmnat Colorama och Àr nu en fristÄende butik och behÄller sitt tidigare sortiment.

NĂ€r tidningen besöker fĂ€rgbutiken en vardagsförmiddag Ă€r det ganska lugnt. En kvinna kikar pĂ„ konstnĂ€rsmaterial och en man fĂ„r hjĂ€lp med nĂ„got i avdelningen för utomhusfĂ€rg, nĂ€r en yrkesmĂ„lare kommer in och ska hĂ€mta en bestĂ€llning. 

MĂ„laren Ă€r vĂ€lkĂ€nd i butiken och han och sĂ€ljaren Magnus Delfs gör gemensam sak i att försöka besvara frĂ„gan om vad StrĂ€ngnĂ€sborna helst vĂ€ljer för kulör nĂ€r de ska mĂ„la om hemma. 

Magnus Delfs arbetar som sÀljare i StrÀngnÀs FÀrghandel, och har bra koll pÄ vad StrÀngÀsborna vill ha nÀr de ska göra om i sina hem.
Magnus Delfs arbetar som sÀljare i StrÀngnÀs FÀrghandel, och har bra koll pÄ vad StrÀngÀsborna vill ha nÀr de ska göra om i sina hem.

Efter lite dividerande kommer de fram till att vitt och sÄ kallat Stockholmsvitt Àr passé. Det som mÄnga efterfrÄgar i dag Àr brunbeige kulörer och det som kallas greige, alltsÄ nÄgonting mittemellan grÄtt och beige och kanske Àven Ät det gröna hÄllet.

– Jag upplever att folk har blivit lite modigare i sitt val av kulörer, sĂ€ger Magnus Delfs, som gillar den pĂ„gĂ„ende trenden med mer fĂ€rgstarka hem. 

– Folk Ă€r trötta pĂ„ allt med krig, och inflation och rĂ€ntor, och vill ha lite glĂ€dje omkring sig, tror han. 

PĂ„ frĂ„gan om vad som Ă€r StrĂ€ngnĂ€sbornas favorittapet finns en klar etta pĂ„ topplistan, sĂ€ger Magnus och visar tapeten Dahlia Garden i olika fĂ€rgstĂ€llningar frĂ„n svenska BorĂ„stapeter. 

BorÄstapeters mönster Dahlia Garden Àr etta pÄ topplistan i StrÀngnÀs FÀrghandel. Den finns i flera olika fÀrgstÀllningar och Àr populÀr i hela Sverige, berÀttar Magnus Delfs.
BorÄstapeters mönster Dahlia Garden Àr etta pÄ topplistan i StrÀngnÀs FÀrghandel. Den finns i flera olika fÀrgstÀllningar och Àr populÀr i hela Sverige, berÀttar Magnus Delfs.
I StrÀngnÀs kommun finns mÄnga herrgÄrdar och Àldre hus, och dess Àgare brukar vilja ha tapeter med traditionella mönster, berÀttar Magnus Delfs.
I StrÀngnÀs kommun finns mÄnga herrgÄrdar och Àldre hus, och dess Àgare brukar vilja ha tapeter med traditionella mönster, berÀttar Magnus Delfs.
HjÀrtat i butiken Àr Àr maskinern dÀr fÀrgerna bryts. MÄnga kunder vill ha "sin" egen nyans, berÀttar Magnus Delfs.
HjÀrtat i butiken Àr Àr maskinern dÀr fÀrgerna bryts. MÄnga kunder vill ha "sin" egen nyans, berÀttar Magnus Delfs.

Hemmafixandet var redan en gigantisk trend nĂ€r pandemin bröt ut. DĂ„ exploderade branschen, för att sedan drabbas av en rejĂ€l dipp. 

Nu tycker i alla fall Magnus Delfs att det verkar som om folk Àr sugna pÄ att förnya i sina hem igen och att det Àr Ànnu mer fokus pÄ att göra saker sjÀlv för att spara in pÄ kostnaden för hantverkare. Det mÀrks bland annat pÄ vilka produkter som sÀljer bra, sÀger han.

SĂ„ kallade non woven-tapeter (papperstapet med inslag av polyester) som Ă€r lĂ€tta att sĂ€tta upp Ă€r ett exempel och den relativt nya produkten vinyl-klick-golv, som Ă€r förhĂ„llandevis lĂ€tt att lĂ€gga sjĂ€lv och sĂ„ tunt att man inte behöver höja dörrar, Ă€r exempel pĂ„ det. 

En produkt som dykt upp pÄ senare Är Àr vinylklickgolv som hemmafixare gillar för att det Àr lÀtt att lÀgga och sÄ tunt att man inte behöver justera dörrblad, sÀger Magnus Delfs.
En produkt som dykt upp pÄ senare Är Àr vinylklickgolv som hemmafixare gillar för att det Àr lÀtt att lÀgga och sÄ tunt att man inte behöver justera dörrblad, sÀger Magnus Delfs.
Magnus Delfs tycker sig skönja en ny vÄr för hemmafixarna.
Magnus Delfs tycker sig skönja en ny vÄr för hemmafixarna.

Det som en lokal fĂ€rghandlare med en fysisk butik kan erbjuda sin kunder Ă€r att lĂ„na hem tapet- eller fĂ€rgprover och se hur det ser ut i sitt eget ljus, hemma. Det kan skilja sig rejĂ€lt frĂ„n upplevelsen i butiken – eller bilder pĂ„ nĂ€tet, berĂ€ttar Magnus Delfs.

– Det trĂ„kiga Ă€r nĂ€r nĂ„gon gör det, bara för att skriva upp artikelnumren och sedan bestĂ€lla tapeterna nĂ„gon annanstans.

Men ofta kommer kunderna tillbaka, och gĂ€rna flera gĂ„nger innan de bestĂ€mmer sig. 

– MĂ„nga kommer in tre gĂ„nger innan de fattar beslut. VĂ„rt jobb Ă€r att kunderna ska trivas och kĂ€nna sig trygga, vi erbjuder service och kunskap, sĂ€ger Magnus Delfs. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!