På torsdagen samlades pedagoger från Strängnäs, Gnesta och Trosa i Multeum för att utvärdera närläsningsprojektet Berätta, leka, läsa som Föreningen läsrörelsen står bakom. Sedan hösten 2013 har förskolor och bibliotek i 31 kommuner deltagit. Små barn har genom närläsning på sina förskolor fördjupat sig i en bilderbok under en hel termin.
– Närläsning är egentligen ett litteraturvetenskapligt begrepp om litteraturanalys för vuxna. I det här projektet handlar det om att ge barn tid att tränga in i en berättelse genom text och bild. De barn som inte pratar visar med lek vad de är intresserade av. Förskolepersonalen låter sig ledas av barnen, personalen bestämmer inte hur man ska arbeta med boken, säger Susanna Ekström, litteraturpedagog och sakkunnig.
Hela upplevelsen ska vara lustfylld för barnen och en bonuseffekt blir språkutveckling.
Elisabet Reslegård, ordförande i Föreningen läsrörelsen och projektledare för Berätta, leka, läsa, är nöjd med vad arbetet har gett både barn och pedagoger.
Elisabet Reslegård menar att det är viktigt att fördjupningen sker i en historia under hela terminen så att barnen tränger djupt in i både text och bilder. Barnen ska känna att det är deras bok och de får den som gåva så att hela familjen kan läsa tillsammans.
– 11 000 barn har deltagit ute på sina förskolor i de tre länen Sörmland, Västmanland och Örebro. Alla förskolor med småbarnsavdelningar har inbjudits att vara med och cirka 40 procent har deltagit, säger Elisabet Reslegård.
Berätta om pilotprojektet i Strängnäs år 2009?
– Vi fick pengar till det från dåvarande kulturministern. Vi ville göra projektet för de riktigt små barnen 1–3 år. Piloten ville vi ha i en kulturintresserad och inte allt för stor kommun. Vi skissade sedan vidare och planerade hur det skulle ske i större skala, säger Elisabet Reslegård.
På torsdagen hölls den sista konferensen av 30 i projektet. Men det finns inget hinder för förskolorna att arbeta vidare med nya barn och nya böcker.
– Det vet vi att de gör. Vi tror att det här är en väl fungerande modell för att jobba med små barns språkutveckling. Vi måste nu se till att det finns finansiering att jobba vidare i andra län.