"Har laddat sedan i somras"

IK Viljan räknar med 30 000 besökare till årets upplaga av Strängnäs marknad på lördag. En av dem är Alexandra Lindström.– Jag har laddat sedan i somras, säger 27-åringen.

tivoli-1.jpg

tivoli-1.jpg

Foto:

Strängnäs2014-10-09 18:00

För 57:e året i rad arrangerar IK Viljan Strängnäs marknad vilken lockar tusentals besökare och över 300 knallar.

– Det blir tidig uppgång på lördag, senast halv åtta, säger Alexandra Lindström, Strängnäsbo sedan ungefär fem år och arbetar på företaget Daymaker.

Familjen består av maken Johnny och 3-åriga Saga.

– I år kommer dottern att för första gången ta en mer aktiv ta del av marknaden, även om barnvagnen följer med, säger Alexandra.

Vad betyder Strängnäs marknad för dig?

– Någonting att se fram emot i höstmörkret plus gemenskapen.

Givetvis finns det saker som bara måste inhandlas.

– Visst har jag en shoppinglista. Det är den samma från år till år. Den består av en ny handväska, strumpor, munkar, havrebollar och älgkött.

Vilken är din budget?

– Jag har ingen.

Några spontanköp?

– Det hör inte till vanligheterna. Men en gång köpte jag en höstjacka. Tror att den kostade 200 bara.

Nån speciell doft du förknippar med Strängnäs marknad?

– Det är väl rostade mandlar och munkar i första hand.

Besöker du tivolidelen också?

– Jo, för popcornmaskinernas och chokladhjulens skull. Men åkattraktioner undviker jag helst.

Hur många timmar tillbringar du på stan i morgon?

– Kring fyra.

Blir det lunch där nere också?

– Jag nöjer mig med korv och bröd. Ganska typisk marknadsmat ...

Sven Axelsson, rutinerad marknadsgeneral, arbetar nu hårt för att få de sista förberedelserna klara inför anstormningen av knallar och besökare:

– Väderprognoserna säger att det inte ska regna och att det ska vara runt 14 grader så vi räknar med mycket folk.

Strängnäs marknad är IK Viljans i särklass största inkomst och betyder att klubben bland annat kan ha verksamhet för 500 ungdomar under 16 år i 30 fotbollslag.

– Marknaden är helt avgörande men så har vi också en av Sörmlands mest förnäma ungdomsverksamheter, säger Sven Axelsson som inte vill berätta vad marknaden drar in i reda pengar – det är en hemlighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om