Hindrena byggdes för skolbarnens skull

Driftschefen i Strängnäs kommun, Claes Eriksson, känner till Markkus Isaksson olägenhet.– Jag har pratat med honom också, säger han.

JH-Snorojning-111108-1.jpg

JH-Snorojning-111108-1.jpg

Foto:

Strängnäs2014-12-03 18:00

De fyra kvadratiska hinder som placerats vid fyrvägskorsningen på Finningevägens nedre del kallar Claes Eriksson för hastighetsdämpande åtgärder.

– De kom inte upp på grund av att Mariefredsvägen stängdes av utan för att många barn rör sig i området på väg till eller från skola och förskola. Även belysningen förbättrades, säger han.

Men hur mycket har trafikflödet ökat på Finningevägen under hösten?

– Väsentligt. Jag har dock inga siffror på det.

Vad säger du om de problem som Markku Isaksson upplever?

– Så vitt jag vet har en mätning genomförts, och den visade inte på några vibrationer över gränsvärdet.

I början av hösten gjorde kommunens personal ett återbesök i nämnda fyrvägskorsning.

– Det visade sig att ett av hindrena inte satt fast ordentligt. Så vi rättade till det.

Förstår du om Markku Isaksson lider av den ökade busstrafiken i området?

– Ja, och det förekommer säkert även att vissa lastbilar använder sig av Finningevägen.

Syftet med att anlägga fyra kvadratiska hinder var förstås att sänka hastigheterna.

– Den effekten har vi sett. Men några siffror kan jag inte ge dig.

Hur länge ska Mariefredsvägen vara avstängd?

– Till och med maj 2015, svarar Claes Eriksson.

Vi har även sökt trafikingenjören Cecilia Huss för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om