– Om man backar nästan ett år så började svenska livsmedelsproducenter se att deras kostnader ökade kraftigt, inte minst på råvaror men också på transporter och förpackningsmaterial. Man kan sammanfatta det som en perfekt storm av kostnadsökningar på i princip allt som behövs för att producera livsmedel, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen.
Därtill har kostnaderna på både drivmedel och el ökat för företagen under hösten och vintern. Daniel Emilson förklarar att det sker en eftersläpning från att producenterna ser ökade kostnader, till att konsumenter märker av det i butik.
– Vissa priser har redan börjat höjas, men det lite bredare genomslaget för prishöjningar räknar vi med kommer efter årsskiftet eller under våren.
Peter Wahlfeldt från Stallarholmen tror inte att hans ekonomi skulle påverkas märkbart av en prisökning.
– Inte som det är just nu, men i framtiden kanske man kommer behöva välja bort någon annan kostnad.
För honom har det inte varit aktuellt att behöva väga varornas priser emot varandra.
– Inte än! Men jag kanske kommer behöva göra det om priserna fortsätter att öka, säger han.
Ann Persson från Strängnäs säger att hon tänker på priserna när hon handlar.
– Jag försöker tänka på vad jag handlar och håller lite koll på priserna, det gör jag.
Hon är inte orolig för höjda några priser.
– Men man kan ju kanske få hålla utkik ifall det finns några bra erbjudande i butiken.