Hundratals boende skyddas mot tågbuller

När dubbelspåret är på plats kommer tågtrafiken att orsaka betydligt mer buller i centrala Strängnäs. Samtidigt förstärks bullerskydden och mängder med boende runt järnvägen får nya fönster och behöver flytta uteplatsen.

Foto:

Strängnäs2014-01-22 18:00

Trafiken på dubbelspåret som ska byggas mellan Strängnäs och Härad startar sommaren 2018. Bullret från järnvägen kommer då med tätare intervall. Men Trafikverket planerar att bullerskärmar som finns runt järnvägen i centrala Strängnäs ska bli fler, förstärkas och förlängas. Enligt verket kommer alla planerade åtgärder göra att bullret faktiskt upplevs som mindre störande.

Den tätare trafiken gör att den ekvivalenta ljudnivån, alltså den sammanlagda ljudnivån över tid, kommer att öka med som mest nio decibel och den maximala ljudnivån med 14 decibel. Bullret från järnvägen är helt dominerande, bara två fastigheter får högre bullervärden på grund av mer vägtrafik.

— Just nu är 172 fastigheter eventuellt aktuella för någon form av uteplatsåtgärd. Man skapar helt enkelt en uteplats i trädgården bakom en skyddad fasad, eller sätter upp en bullerskärm, säger Per Ahlénius, projektledare vid Trafikverket för dubbelspåret och Resecentrum.

Boende vid järnvägen har vid flera tillfällen hört av sig till Strengnäs tidning med sin oro angående det nya dubbelspåret. Projektet är klassat som en väsentlig ombyggnad av trafikinfrastrukturen, vilket är tur för Strängnäsborna. Per Ahlénius berättar att det medför att bullerbegränsningen faktiskt skärps.

— Många boende kommer att få bättre bullerskydd än vad de har i dag, säger han.

I Strängnäs är bullerberäkningarna tilltagna i överkant. Man har räknat på den överdrivna siffran 80 persontåg per dygn och tio 630 meter långa elgodståg under samma tid.

I dag passerar i snitt 33 persontåg och sju godståg.

Självklart kommer tätare tågtrafik upplevas mer störande även inomhus. Sådant ska också åtgärdas, enligt Per Ahlénius.

— I klartext betyder det att många fastigheter får nya fönster. Boende i 96 aktuella fastigheter ska kontaktas och vi ska mäta bullret både innanför och utanför fasaden för att se om det behövs åtgärder, säger Per Ahlénius.

Riksdagen har fastställt vilka riktvärden för buller som kan tolereras både inomhus och utomhus.

— Riktvärden ska följas när det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. Det finns beräkningar för hur mycket man kan satsa och blir det för mycket erbjuds fastighetsägaren att få sin fastighet inlöst.

Vem avgör vad som är rimligt?

— Det finns riktlinjer som Trafikverkets oberoende planprövningsenhet i Borlänge använder. Den godkänner inte planer som saknar bulleråtgärder där det inte är visat att det inte är tekniskt möjligt eller ekonomiskt rimligt att åtgärda.

När kommer bulleråtgärder på plats?

— De ska vara klart när projektet är genomfört i juni år 2018. Målsättningen är att åtgärder ska göras så tidigt som möjligt. Vi ska börja med att träffa fastighetsägarna första halvåret i år, mäta, inventera och diskutera lösningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!