â VĂ„r entreprenör har anlitats för att skrapa bort betong utvĂ€ndigt, sĂ€ger PĂ€r Eriksson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Det handlar om lösa betongdelar som mÄste elimineras frÄn brons utsida, annars kunde dessa utgöra en potentiell fara för sjötrafiken i sommar.
â Delarna riskerar att trilla ner. Och man kan aldrig veta exakt nĂ€r det sker. SĂ„ det handlar om sĂ€kerhet.
â De lösa betongbitarna skapas av bland annat regnvatten som rinner igenom. Det finns ett litet mellanrum högst upp pĂ„ bron som pĂ„verkar.
Hur gör ni nu, lÄter betongen trilla ner pÄ isen eller samlas bitarna ihop?
â Man försöker att samla ihop dem.
För att störa biltrafiken sÄ lite som möjligt pÄgÄr arbetet mellan 21.00 och 05.00 denna vecka.
â Det kommer att stĂ„ ett arbetsfordon pĂ„ bron men trafikanterna uppmĂ€rksammas pĂ„ detta i god tid, sĂ€ger PĂ€r Eriksson.
â VĂ„r entreprenör jobbar sĂ„ mĂ„nga timmar som möjligt, tillĂ€gger han.
Hur mÄnga personer arbetar med detta?
â Minst tvĂ„ och de utför arbetet frĂ„n en hisskorg.
Det lÄter som ett farligt arbete?
â Men det Ă€r sĂ„ vi brukar göra.
PÀr Eriksson berÀttar att broar inspekteras grundligt var sjÀtte Är, och att större underhÄllsjobb i StrÀngnÀs kommer att göras 2026 eller 2027.
PÄ ett dygn passerar i snitt 6 200 fordon StrÀngnÀsbron.
I dagarna fÄr ocksÄ den uppdaterade bron som förbinder Selaön med Stallarholmen ny, permanent belysning.
â Nu ska det vara stolpar och inte LED-slingor, dĂ€rmed Ă€r vi helt klara med den bron, sĂ€ger PĂ€r Eriksson.