Måltidssituationen i matsalen kan vara extra svår för barn och unga som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. De vanligaste diagnoserna är adhd, add och autism.
En lunch i matsalen är ofta mindre styrd än vanliga lektioner, vilket ofta leder till mycket intryck och hög ljudnivå. Många barn med dessa diagnoser kan även uppleva svårigheter med konsistenser, smak och lukt.
Att inte veta vilken mat som serveras eller vänta i kö med andra barn kan vara särskilt utmanande. Ett barn med autism kan ha extra svårt för olika konsistenser, att olika delar av måltiden blandas ihop eller för att äta råvaror av en viss färg. Vissa individer med dessa diagnoser kan därför ha svårt att äta vissa maträtter eller delta i skolmåltiderna på samma sätt som alla andra elever. Att ta sig igenom en påfrestande måltid kan innebära att resten av skoldagen blir lidande och påverkas negativt.
Med detta som bakgrund fyller nu måltidspersonalen i kommunens skolor på med kunskaper för att kunna möta fler elever på rätt sätt.
Patrik Andersson, chef för måltidsenheten, berättar att han och Ulrika Klaar, chef för den centrala barn- och elevhälsan, insåg att det saknades spetskompetens vad gäller bemötande av vissa elever.
– Eleverna, speciellt de yngre barnen på lågstadiet, spenderar mycket tid i matsalen då de ofta äter både frukost, lunch och mellis där vilket gör att vi ofta stöter på dem, säger Patrik Andersson.
Han berättar vidare att bemötande är otroligt viktigt och alla elever ska känna sig trygga när de kommer till matsalen.
– Alla mår bra av en lugn måltidsmiljö med tydligt bemötande.
Därför tog han tillsammans med Ulrika Klaar fram en föreläsning för måltidspersonal där Madeleine Hedman, skolpsykolog och Cecilia Wendel föreläser för att öka kompetensen i bemötandet av elever med NPF-diagnoser.
Den första föreläsningen lockade ett 30-tal deltagare som alla på något sätt jobbar med måltider inom förskola eller skola. Måltidsenheten kommer också att delta i dialog med berörda elever om vad som skulle kunna underlätta deras deltagande i skolmåltiderna.
Föreläsningen som varit har precis utvärderats, nästa steg blir att planera för kommande tillfällen.
– Tanken att det ska fortsätta. Men hur upplägget kommer se ut är ännu inte klart, avslutar Patrik Andersson.