Nästa år är Strängnäs äldsta bil sex år

Nästa år är större delen av Strängnäs kommuns personbilsflotta utbytt sedan sex år tillbaka. De nya bilarna körs i de flesta fall på andra bränslen än de miljöfarliga fossila.

Strängnäs2015-04-01 12:21

Strängnäs kommun tillhör toppen av klättrare när det gäller att dumpa bensin och diesel till förmån för alternativa bränslen. Kommunen har en policy att följa när deb köper in nya fordon.

– Vi har ett fullmäktigebeslut sedan några år tillbaka. Nu byter vi ut tolv bilar per år så att personbilar inte ska vara äldre än sex år och lätta lastbilar inte äldre än åtta år. Nästa år är vi i fas med den bestämmelsen och vi räknar med att alla våra bilar är fossilfria år 2030, säger Ewa Lundgren, fordonsansvarig vid Strängnäs kommun.

Köper kommunen överhuvudtaget in annat än miljöfordon?

– Ja, undantagsvis. Jag har ett exempel på en enhet som hade krav på en bil med fyrhjulsdrift. Det blev en avvikelse mot policyn.

Ewa Lundgren berättar att policyn inte bara reglerar inköp utan även resor. Vid tjänsteresor på över fem mil ska i första hand kollektivtrafik väljas. Under år 2014 reste Strängnäs kommuns personal med tåg för drygt 290 000 kronor enligt SJ. Men siffran är troligen högre då ersättning för personliga biljettutlägg inte är med i statistiken.

Just nu byggs även en bilpool upp där olika enheter delar på några av bilarna i fordonsflottan. Den som bokar ett fordon en viss tid får en kod till nyckelskåpet så att man kan hämta ut startnyckeln.

Men det finns enheter i kommunen som köper annat än personbilar och som själva styr inköpen, Räddningstjänsten och stadsmiljöenheten är två exempel som behöver både tunga lastbilar och maskiner som gräsklippare. Men även i de fallen sker en miljöanpassning, berättar Claes Eriksson, driftchef vid stadsmiljöenheten drift.

– Vi ställer krav i upphandlingen på att det ska vara steg tre-motorer i lastmaskiner till exempel. Det är en klassning på tyngre fordon som är renare när det gäller utsläpp, säger han.

Tunga fordon drivs vanligen med diesel och ligger efter personbilsindustrin när det gäller miljövänliga bränslen. Men Claes Eriksson berättar att en del av diesellastbilarna i alla fall har en reningstillsats för att utsläppen ska bli mindre miljöbelastande.

Även upphandlingar som görs med entreprenörer, med uppdrag för Strängnäs kommun, kommer med vissa miljökrav.

– I den nya upphandlingen för snöröjning har vi krav på att fordonen inte får vara äldre än tio år, säger Claes Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!